BMW ser ut til å bli billigste alternativ for de som vil ha en luksussuv med ladbar drivlinje.
X5 xdrive40e koster 809.900 kroner med sine 313 hestekrefter og en ren elektrisk kjørelengde på 31 kilometer. Bilen er den med høyest forbruk av konkurrentene med 0,33 liter på mila og et CO2-utslipp på 77 gram per kilometer.
Bilen gjør null til 100 km/t på 6,8 sekunder.
- Siden bildene av X5 xDrive40e ble sluppet i mars har vi opplevd stor interesse i markedet, og det er derfor ekstra hyggelig å kunne lansere modellen til en meget konkurransedyktig pris, sier Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Norge.
Og han har sine ord i behold.
Volvo XC90 i ladbar hybrid-versjon starter på 965.000, den har 400 hestekrefter og noe lengre rekkevidde. CO2-utslippet for XC90 T8 Twin Engine er oppgitt til 49 gram per kilometer.
Audi estimerer en startpris på sin ladbare Q7 med 373 hestekrefter på mellom 950.000 og en million kroner med dagens avgifter. Bilen er i motsetning til konkurrentene drevet av en dieselmotor. Elektrisk rekkevidde er oppgitt til 53 kilometer og CO2-utslippet kommer på under 50 gram per kilometer.
Audi Q7 e-tron quattro gjør null til 100 km/t på seks sekunder.
Alle disse modellene kommer mot slutten av året, eller i starten av neste år, og regjeringen har uttalt at de skal se på ytterligere fordeler for denne typen biler.
Den eneste modellen som er til salgs i Norge idag i denne klassen er Porsche Cayenne S E-hybrid. Den koster 1.141.000 kroner for 416 hestekrefter og har et utslipp på 79 gram per kilometer.
Mercedes kommer med den sterkeste av alle i GLE 500e som med 442 hestekrefter gjør null til 100 km/t på 5,3 sekunder til 961.000 kroner.
De som planlegger å bruke omkring en million kroner på suv, går en spennende høst i møte.
DN kommer med test av nye Audi Q7 i neste uke.
LES også DNs test av nye Volvo XC90: - Innertier
Les også:
Elbiler kastes ut av kollektivfelt i Oslo
NRK gir sluttpakker til 100 ansatte
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.