Barcelona, Spania: 3-serien har vært blant oss siden 1975. Over nyttår kommer den sjette generasjonen, en bil som seg hør og bør er bedre enn noensinne.

For BMW har lyttet til kritikken, og den kommende 3-serien er større enn forgjengeren. Samtidig har den beholdt sin sportslighet, og forbedret komforten. Nesten som et annet litt mer barnslig tysk produkt, leverer den altså tre ting på en gang.

 

Bilen er nesten ti centimeter lenger enn forgjengeren, dermed har plassen i baksetet blitt akkurat tilstrekkelig til at en voksen fint kan sitte der. Samtidig har bagasjeplassen vokst med 20 liter, og 3-serien tukter dermed konkurrentene fra Audi og Mercedes også på dette kriteriet. Til tross for at den har lagt seg ut i alle retninger, har vekten blitt redusert med opptil 40 kilo, slikt hjelper på forbruket.

Meningene om utseendet har lenge vært et hett debattema på mange av BMWs modeller, heller ikke den nye 3-serien slipper unna en slik debatt. Vi mener den er tøffere, med et panser som ser lenger ut, og en mer aggressiv grill.

- Den skal klart kunne identifiseres som en BMW, men samtidig skille seg fra 5-serien og 7-serien. 3-serien er sprinteren, den som rømmer fra lyskryssene. Designen er kun et løfte, det er bilen som må levere, sa BMWs sjefdesigner Adrian van Hooydonk før vår prøvekjøring i Barcelona.

Og kjøreegenskapene står ikke noe tilbake for det sportslige utseendet!

 

For samtidig som bilen er en komfortabel landeveismaskin, er det ikke tvil om at 3-serien videreforedler sitt rykte som den mest sporty bilen i sin klasse. Sammenlignet med konkurrentene, Mercedes C-klasse og Audi A4 er 3-serien den desidert mest kjøreglade bilen. Det er noe den oppnår gjennom en god kombinasjon mellom motor, understell og balansen i bilen. Styringen er så presis som man kan ønske, og tilbakemeldingene fra rattet er svært gode, akkurat som rattutformingen selv.

Det er så det gripevennlige, akkurat passe tykke rattet i seg selv formelig ber om at du skal kutte svinger og gasse ekstra hardt på vei ut av dem. Når bilen i tillegg har fått det som må være verdens beste automatgirkasse, er det virkelig en fryd å sette seg bak rattet. Åttetrinnskassen er kjapt i riktig gir når den er satt i sport-modus, og under kjøring sjalter den umerkelig, nesten så det føles trinnløst, mellom girene. Vel verdt de 25.000 kronene ekstra.

Under panseret på vår testbil sitter en vekjent toliters dieselmotor på 184 hestekrefter, som også kommer i nedtrimmet Norges-versjon der du sparer 21 hestekrefter og 20.000 kroner.

 

Motoren er sterk, og i kombinasjon med automatkassen savnet vi aldri krefter. Forbruket er ytterligere redusert, og oppgitt til under halvliteren på mila, noe som gjør at CO2-utslippet er lavere enn hva en bil med 100 hestekrefter mindre hadde for kun kort tid siden. Det er imponerende.

BMW har utviklet sitt eget "drive experience control"-system som vi kjenner fra større BMW-er for å stramme opp bilen. På 3-serien er BMW selv mest stolt av den nye Eco Pro-funksjonen som skal hjelpe deg å spare drivstoff. Ved hjelp av mindre energibruk, motorstyring og dårligere respons, skal man spare inntil 15 prosent drivstoff, sier ingeniørene. I praksis fjerner funksjonen noe bilens BMW-egenskaper.

På samme måte som med 1-serien som kom tidligere i år, lanseres også 3-serien med forskjellige kosmetiske utstyrsversjoner, eller "lines". For denne bilen kan man velge mellom "Modern", "Luxury" og "Sport". Bare navnet på førstnevnte indikerer jo at den fort blir umoderne. "Luxuryline" er som skapt for pensjonister, men hvem vil egentlig være gammelmodig? Kanskje det er et forsøk på å stjele kunder fra Mercedes?

For BMW må det da være "Sportsline" som gjelder, om du da gidder å "samlebånd-individualisere" bilen din for 21.000 kroner ekstra. Det er uansett små kosmetiske forskjeller det går i, som sømmer innvendig, setetrekk og noe endrede luftinntak i grillen.

 

Uansett linje, byr 3-serien på gode seter, selv i den såkalte "Modern"-utgaven er sidestøtten svært bra, og setekomforten er i det hele tatt upåklagelig, også i baksetet. Interiøret på de velutstyrte modellene vi kjørte er det ikke mye å klage på verken av materialvalg eller kvalitet. Alle betjeninger er utviklet rundt føreren, og sitter der de skal.

Ingen tvil om at BMW her har lykkes godt med sin nye bil. Nye 3-serie kjører like godt, og har nesten samme komfort som en 5-serie, men føles kompakt som en 1-serie . Det er ingen grunn til at BMWs egen kinderegg-modell ikke skal stå for hvert tredje BMW-salg også i fremtiden.