Eiendomsmeglerkjeden Aktiv kartla ifjor hva folk er opptatt av når de skal kjøpe og selge bolig, både gjennom kvantitative undersøkelser og dybdeintervjuer.

– Vi ordentlig spurte og grov. Hvordan oppfatter de hele boligbyttet? Svaret var at de oppfattet det som vanskelig og tidkrevende, spesielt boligkjøperne, sier Aktiv-sjef Finn Magnus Rogne-Hansen. Boligkjøperne savnet særlig mer informasjon.

– De har både lyst på informasjon om boligen, men det er også mye større krav til informasjon om hvem som bor i nabolaget og hvilken alder og interesser de har. Vi merker at de er mye mer opptatt av nabolaget enn tidligere, sier Rogne-Hansen.

Mer rådgivning

Derfor har Aktiv satset tungt på utvikling av digitale prospekter som både skal gi oversiktlig informasjon om boligen, men også om naboene og nabolaget, alt fra gjennomsnittsinntekter, til typisk sivilstand, hva slags bil de kjører, hvor langt det er til barnehager, skoler og treningssentre og nabolagsbilder fra Instagram.

Les også: Flytter dit man føler seg hjemme

DN skrev i høst om en eiendomsmegler som omtalte både beboernes familiesituasjon, yrke og nøyaktig hvilken leilighet de bodde i da han skulle selge en toppleilighet i en bygård i Oslo. Vel og merke uten at beboerne selv ble informert. Hansen mener det er å gå for langt og viser til at Aktiv kun forholder seg offentlig tilgjengelig data og statistikk.

– Dette er informasjon som finnes, men det handler om å samle det på ett sted, og du må gjøre det digitalt og personlig. Det som har åpnet øynene våre mest, er virkelig å ta innover oss at vi ikke driver med salg av eiendom, men rådgivning i forbindelse med boligbytte, sier Rogne-Hansen.

Han mener bransjen lenge har syndet overfor boligkjøperne, og ikke vært nok opptatt av kjøpernes behov for informasjon og rådgivning i boligprosessen.

Vokser

Aktiv-sjefen mener større oppmerksomhet til boligkjøperne har gitt seg utslag i fornøyde kunder som kommer tilbake også når de skal selge bolig. Aktiv solgte ifjor 8924 boliger, nær 11 prosent flere enn i 2014, og plasserte seg dermed som den fjerde største eiendomsmeglingskjeden etter Privatmegleren, DNB og Eiendomsmegler 1.

– Vi har etablert 25 nye butikker på litt over to år, spesielt i Trondheim og på Romerike har vi hatt veldig god vekst, sier Rogne-Hansen, som har lagt bak seg uroen i 2013 da noen av de største kontorene forsvant ut av kjeden.

Det er nå 63 filialer som drives under Aktiv-navnet, og det er Eika gruppen som eier Aktiv-kjeden.

GRAFIKK: Sjekk hvilke mennesketyper som bor øst og vest i Oslo

Rogne-Hansen mener samarbeidet med de lokale Eika-bankene har hatt mye å si for fremgangen ettersom rådgivningsdelen blir en viktigere del av meglerhverdagen. Han viser til at boligkjøperne gjerne vil vite hvordan det går utover privatøkonomien deres dersom de må høyne budet sitt.

– Nå åpner Lillestrøm-banken kontor på Lørenskog, og da gjør de det sammen med oss. Nettopp fordi du må være tilstede der kundene er, det blir for snevert bare å fokusere digitalt eller på en god kaffesamtale, du må være tilstede begge steder, mener Rogne-Hansen.

Samlet omsetning for alle Aktiv-filialene økte fra 410 millioner kroner i 2014 til 450 millioner ifjor, mens samlet resultat for disse selskapene gikk opp fra 35 til 50 millioner kroner før skatt.

Se på DNtv: Leilighet uten bad gikk for to millioner

 

Leilighet uten bad til to millioner
00:00
Publisert:

Les også:

Dette var landets dyreste fjellhyttemarked ifjor

- Det ser ganske bra ut

 

– Airbnb-leiligheter brukes til prostitusjon  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.