- Jeg har lyst til å ta på de koppene, og alt det som står der, sier Janne Krågå, og strekker ut hånden.
Hun er på boligjakt, og er på visning i leilighet i femte etasje i Kværnerbyen i Oslo.
Leiligheten er riktig nok ikke bygget ennå, likevel mener Krågå hun får følelse av hvordan det er å gå rundt i leiligheten.
Krågå og samboeren leier leilighet rett i nærheten, og vurderer å kjøpe seg et krypinn i Kværnerbyen.
- Vi trives godt her, og det kommer snart et tilskudd til familien, så da er et greit å kjøpe, sier gravide Krågå.
- Raskere salg av nye boliger
Som første aktør i Norge kjører Obos visninger med de mye omtalte Facebook-eide 3D-brillene Oculus Rift når de legger ut et nytt byggetrinn i Kværnerbyen i Oslo for salg neste uke.
- Vi håper teknologien skal gi raskere salg av nye boliger, sier kommunikasjonssjef Åge Pettersen i Obos.
I mars ga Facebook-sjef Mark Zuckerberg to milliarder dollar i kontanter og aksjer for Oculus Rift, som lager brillene som viser virtuell virkelighet.
Brillene er laget for dataspill, men Zuckerberg mente ved oppkjøpet at de har en langt bredere fremtid.
Det samme mener Obos og selskapet OXX, som har utviklet visningsløsningen for utbyggeren.
- I nyboligprosjekter starter salget før byggingen er påbegynt. Og man må ofte ha solgt 50 prosent før byggingen igangsettes. På denne måten kan kunder visualisere leiligheten, se den innenfra helt reelt, og bli bedre kvalifisert til å ta en kjøpsbeslutning, sier Pettersen.
Han ser for seg at teknologien kan føre til at man ikke får samme behov for å bygge visningsleiligheter i samme prosjekt.
- Brillene gir brukeren en følelse av rom og tilstedeværelse ved at man ved å bevege hodet kan se seg om, slik som i den virkelige verden, sier Pettersen.
I leiligheten kan man gå fra rom til rom, glo i taket, fra balkongen kan man kikke over rekkverket, vurdere lysforhold og utsikt i alle retninger. Man kan også vurdere om man synes det er tilstrekkelig avstand til nabobalkongen.
- Du får et mye bedre inntrykk av leiligheten, og det samme med følelsen av bygget foran, sier Krågå.
- Gir et bedre beslutningsgrunnlag
- Vi var blant de første som fikk tak i brillene i Norge. Og det er første gang i Norge at dette har blitt brukt til noe vettugt utover å lage tv-spill, sier innovasjonsleder Martin Devold Soknes i OXX, som mener løsningen gir boligkjøperne et bedre beslutningsgrunnlag ved kjøp av nye boliger.
Obos og Oxx bruker et utviklersett i forbindelse med pilotprosjektet i Kværnerbyen Terasse. Et hodesett rettet mot forbrukerne og massemarkedet er forventet å komme i salg i løpet av 2015, ifølge Oxx.
Devold Soknes ser for seg at teknologien kan brukes på mange områder, for eksempel innen helse, sikkerhet, forsvaret og utdanning.
- 1000 ansatte i et sykehus som ikke er bygget ennå, kan på forhånd bli kjent med hvor alle rom og avdelinger ligger. På oljeplattformer kan det brukes til opplæring i sikkerhetsrutiner. Om man driver opptrening på tredemølle kan man for eksempel samtidig vandre gjennom gatene i Kathmandu, sier Devold Soknes.
Selv om liknende teknologi har vært på markedet i en del år allerede er det først nå at dette er klart for massemarkedet. Dette skyldes at teknologien er blitt bra og ikke minst rimelig, sier Devold Soknes.
Få har byttet inn bruktboligen
Salget av nye boliger fikk en solid knekk ifjor vår, og var elendig frem til det snudde opp ved nyttår.
Siste statistikk fra Boligprodusentenes forening viser at nyboligsalget har holdt seg godt utover høsten.
Les saken: - Leilighetssalget viser en meget sterk utvikling
Obos har også tidligere i år lansert nye grep for å få fart i nyboligsalget. I mars lanserte Obos en ordning med boligbytte, der selskapet kjøper den gamle boligen til en avtalt pris når en kunde kjøper ny bolig Obos-bolig. Vel å merke hvis den nye boligen koster mer enn den brukte.
- 24 har benyttet seg av dette. Det er jo ikke så veldig mange, men det er jo viktig for de som har benyttet seg av det, sier Pettersen i Obos.
Flesteparten av de som har benyttet ordningen bor forsatt i bruktboligene som Obos har avtalt å overta. Og etter som de ikke er videresolgt ennå, kan ikke Pettersen svare på om kunden eller Obos fikk en god pris.
I løpet av årets ti første måneder solgte Obos 857 nye boliger i Norge, 1414 om man inkluderer Obos-eide Block Watne.
Les også:
- Da kan vi få en boligpriseksplosjon
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.