Boligprisene kan bli mer enn halvert i løpet av en times togtur ut fra Oslo-gryta, viser ferske tall.
Idag la Eiendom Norge frem helt nye rapporter, som for første gang viser boligprisutviklingen ned på kommunenivå.
- Med prisutviklingen vi har i de store byene, er det mange som gjør seg kost/nytte vurderinger i forhold til hvor smått de er villige til å bo, opp mot pendleravstanden til større bolig. Det er helt klart en naturlig konsekvens av at prisene presses i byen, men pendleravstanden er svært viktig, sier administrerende direktør Christian Dreyer i Eiendom Norge til Dagens Næringsliv.
Som et eksempel tar togstrekningen mellom Oslo og Østfold-kommunen Askim 52 minutter. På under en time faller boligprisene samtidig til under det halve, selv om boligprisene det siste har året steget mer i Østfold-kommunen Askim enn i hovedstaden.
Mens kvadratmeterprisen i Oslo i årets første kvartal var 54.188 kroner, var den 20.501 kroner i Askim. Snittboligen i Oslo kostet 3,1 millioner kroner, mot 1,95 millioner kroner i Askim.
Artikkelen fortsetter under grafikken
- En ekstra effekt
Sjeføkonom Roger Bjørnstad i Samfunnsøkonomisk Analyse uttalte nylig til Dagens Næringsliv at det er tydelige tegn på at prisveksten i hovedstaden smitter til naboregionene.
– Smittehastigheten avhenger av pendlermulighetene, for arbeidsmarkedet vokser kraftigst i byene. Når prisene i byene har steget i en lang periode, begynner folk å se seg om etter alternativer. Da veier de det de kan spare på boligprisene mot andre ulemper, som manglende kulturtilbud eller kronglete pendlervei. Den mest effektive pendlermetoden er toget, så da vil boliger i nærheten av stasjonen få en ekstra effekt av det, sier Bjørnstad.
Les også:
Her stiger boligprisene mer enn i Oslo
Vestkantpris i Lillestrøm
- Mange setter en time som grense
I fjor høst la DNB Eiendom frem en undersøkelse som viste at viljen til å pendle lengre hadde vokst det siste året.
Da oppga flesteparten at de maksimalt er villige til å bruke 45 minutter på pendling daglig for å få råd til drømmeboligen, og kun 13 prosent av de spurte ville vurdere å bosette seg på et mindre sted og pendle til jobb for å få mer bolig for pengene.
- Vi opplever at mange setter en time som grense for reisetid mellom hjem og arbeid. Overstiger det en time faller mange fra. Derfor er knutepunktssatsingen viktig. Det må legges til rette for at det blir enkelt å pendle inn mot storbyen. Det er avgjørende for å få randsonene til å utvikle seg, og bli mest mulig attraktive, sier Dreyer.
Ser økt etterspørsel etter bolig
Utbyggingen av tognettet på Østlandsområdet det neste tiåret har som mål å knytte byene på Østlandet tettere sammen og gjøre det lettere å dagpendle mellom dem. Reisetiden skal bli betydelig kortere, og det er beregnet at det det eksempelvis bare vil ta rundt én time å reise til Oslo fra Hamar, Tønsberg og Halden.
- Dette kommer til å øke etterspørselen etter bolig svært mye i områdene som får bedre reisetilbud inn til byene. Hvis det går raskt og hyppig vil det øke villigheten til å flytte ut av Oslo-gryta, sier Dreyer.
Torsdag legger Dagens Nærings frem pendleroversikt for de største byene i Norge.
Les også:
Hus som dette sliter meglerne skikkelig med å få solgt
Denne datoen kunngjøres trolig grepene som skal kjøle ned boligmarkedet
- Kanskje aldri vært så lønnsomt å eie fremfor å leie
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.