Muligheten for å tjene opp bonuspoeng er fortsatt den viktigste faktoren ved valg av flyselskap.
Dessuten tjener flyselskapene gode penger på å la andre virksomheter markedsføre seg selv via lojalitetsprogrammene, viser en undersøkelse fra den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATA.
Selv om flyselskaper over hele verden kjemper en hard kamp om å ha de laveste billettprisene, er bonusprogram deres viktigste konkurransefortrinn.
Å kunne tjene opp nok poeng til en helgetur med ektefellen på å fly rundt i jobbsammenheng, er gull verdt. Nest viktigst for valg av flyselskap er antall frekvenser og hvordan flytidene harmonerer med ens egne avtaler og kalender.
Vanskeligere å holde på kundene
Likevel blir det vanskeligere og vanskeligere å holde på trofaste kunder. Mange av bonusprogrammene gjør det nemlig mulig å tjene opp poeng hos en lang rekke partnere. Dermed blir lojaliteten til ett enkelt flyselskap svekket.
Ifølge Ravindra Bhagwanani fra konsulenselskapet Global Flight er lojalitetsprogrammene utrolig viktige for mange flyselskapers økonomi:
- Lojalitetsprogrammer er en stor direkte pengemaskin for de store flyselskapene gjennom partnerskap med kredittkortselskaper, hoteller og andre partnere. Uten den inntektskilden ville det være svært få store flyselskaper for eksempel i Nord-Amerika i dag, sier hun i en kommentar.
Les også: Høyre tar opp strid om flybonuspoeng i Stortinget
SAS: - Forbud mot bonuspoeng hører ikke hjemme i en fri konkurranse i 2012
Norsk bonuspoeng-forbud i strid med EØS-reglene (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.