- Vi hadde egentlig planlagt å lansere CX-5 kun med dieselmotorer, og er egentlig litt overrasket over at bensinandelen ble på hele 40 prosent ifjor, sier Karianne Westby, administrerende direktør i Mazda Norge.

Les test av Mazda CX-5: Årets beste bilkjøp

Hun har akkurat innledet lanseringen av Mazdas nye alternativ i familiebilklassen for forhandlerapparatet på et hotell på Gardermoen. Etter en etterlengtet suksess med kompaktsuven CX-5 i 2012, får Mazda et ben til å stå på med den nye generasjonen Mazda 6.

Denne bilklassen er tradisjonelt sett dominert av dieselmotorer, men Westby tror at en større andel bensinmotorer vil finne norske kjøpere fremover.

- Vi har budsjettert med 1500 biler, men tror på mer. Bensinandelen tror vi havner på 30 prosent, sier Westby.

Og det er ikke bare Mazda som opplever mer trøkk på bensinmotorer.

Samlet sett er over 41 prosent av personbilsalget så langt i år utstyrt med bensinmotor. I januar ifjor var kun 27 prosent av bilene bensindrevne.

Pass opp, Passat

Bestselger på bensin
Fremfor alt gjelder det Norges mest solgte bil, Volkswagen Golf, som nå har et klart bensinflertall. I år er 55 prosent utstyrt med bensinmotor. Til sammenligning var bensinandelen i januar i fjor nede på 23,2 prosent.

- Bensin har kommet sterkt tilbake på Golf, sier informasjonssjef i Volkswagen, Jan Erik Haugen.

Les test av Volkswagen Golf: Denne bilen feier konkurrentene av banen

Han tror skiftet henger sammen med flere ting. Blant annet har bensinmotorene blitt mer effektive og miljøvennlige, noe som gir utslag i prisen. Golfs nye 140 hestekrefters bensinmotor koster i dag omtrent like mye som en dieselvariant med 105 hestekrefter.

- Golf er en bil som brukes på en slik måte at bensin har klare fordeler, og mange bruker den som en bil nummer to. Kjører du langt, har diesel fordeler i forhold til stor belastning og høyt dreiemoment. Så på større biler som Passat og Tiguan og Touareg, så velger fortsatt de aller fleste kundene diesel, sier Haugen.

Klikk på bildet under for å se vår vurdering av diesel kontra bensin i bestselgeren Golf:



Et av merkene som nesten er helt vekk fra dieselstatistikken er Toyota. Under 20 prosent av bilene Toyota selger er med dieselmotor. Her dreier det meste seg om hybrid.

- Ordreinngangen vår de siste månedene er nesten opp mot 50 prosent på hybrid. I 2013 ser vi for oss hybridandeler opp mot 45-50 prosent, sier Espen Olsen, informasjonsdirektør i Toyota Norge.

Styres av ytre ting
Akkurat som ved den store avgiftsomleggingen fra 2007, da CO2-utslipp kom inn som en egen komponent, styres fortsatt folks bilvalg av ytre påvirkninger mer enn av idealistiske preferanser.

I statsbudsjettet i 2012 ble det innført en Nox-komponent i avgiftene, men ikke av like dramatisk art som da CO2 kom på banen.

Veitrafikken står for 20 prosent av Nox-utslippene, og utspillet om å innføre dieselfrie dager i storbyene, har nok vært vel så viktige som påvirkning på bensinandelen. Nå har riktignok Statens Vegvesen sagt nei til dieselforbud, men hvordan du skal bruke bilen bør avgjøre hva du velger.

- Det er regionale forskjeller, det er mye interesse for bensin rundt Oslo, mens i nord er det fortsatt bare diesel som gjelder, sier Karianne Westby.

Dette er noe også Toyota merker.

- Vi merker det på bruktbilsalget. Diesel er litt tyngre å selge, spesielt i byene, der vi har merket dette mest, sier Espen Olsen.



Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken

Les også: Hva slags drivstoff skal du velge?

Les duellen mellom Mazda 6 og Volkswagen Passat: Pass opp, Passat (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.