Selskapet GoPro er kjent for å lage bærbare actionkameraer - populært benyttet til å formidle fallskjermhopp og andre ekstremsituasjoner.
Torsdag ble kameraprodusenten notert på USAs teknologibørs Nasdaq og er med det i godt selskap med store aktører som Google, Facebook og Apple.
Det er ventet at selskapets totale verdi vil øke kraftig som følge av dette - opp til rundt 3 milliarder dollar (18 milliarder kroner).
- Vi mener at GoPro har etablert et av de mest verdifulle merkene innenfor konsumteknologi. Vi tror også at GoPro er posisjonert for meravkastning på kort sikt og har store muligheter i mediabransjen, sier Dougherty & Co-analytiker Charlie Anderson til CNBC.
Brakåpning
Den nystøpte aksjen åpnet sin aller første dag med et brak - opp 38 prosent til 33 dollar.
Knapt et par timer etter hadde GoPro-aksjen, som går under tickeren GPRO, styrket seg over 30 prosent. Rundt klokken 18 hadde aksjen en verdi på 31,55 dollar, opp 31,46 prosent.
Du kan følge utviklingen her (ekstern lenke).
Dagen ble avsluttet med en aksjeverdi på 31,35 dollar, opp totalt 30,58 prosent.
I 2012 solgte selskapet ifølge magasinet Forbes 2,3 millioner kameraer, og i desember samme år bladde taiwanske Foxconn opp 200 millioner dollar for 8,88 prosent av selskapet, hvilket priset Gopro til 2,25 milliarder dollar. Selskapet er et av de raskest voksende elektronikkselskaper i verden.
Fikk idé på surfetur
GoPro ble etablert i 2004 av Nick Woodman, som fikk idéen til det robuste og bærbare kameraet under en surfetur i Australia. For å få råd til å realisere visjonen og stable selskapet på beina, solgte han halskjeder av havskjell på stranden, skriver CNBC.
- Det har antagelig ikke vært noe annet forbrukerrettet elektronisk brand som har dominert i like stor grad som GoPro har gjort i sin kategori - siden iPod og iPad, mener analtytiker Anderson.
Han anslår at GoPro har kapret over 90 prosent av markedet til actionkameraer.
Nasdaq-aksjen åpnet torsdag med en verdi på 4,371 dollar, ned 0.20 prosent og avsluttet flatt på totalt 0,02 prosent ned.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.