Sportsutstyrskjeden XXL styrer mot børs og ser et nedsalg og emisjon som verdsetter selskapet til mellom 6,89 og 8,65 milliarder kroner i forbindelse med noteringen, ifølge tilbudsdokumentet.

Det tilsvarer en prising på mellom 45 og 65 kroner per aksje, hensyntatt enkelte konverteringsrettigheter som vil påvirke det totale antallet utestående aksjer.

- Verdsettingen av selskapet ser attraktiv ut, sier analytiker Kenneth Sivertsen i meglerhuset Arctic Securities.

Spådde 9 mrd.

Da det ble kjent at selskapet skulle børsnoteres, spådde han en verdsetting på rundt 9 milliarder kroner.

- XXL har et veldig bra konsept som fungerer i Norge og vil kunne fungere bra internasjonalt, sier Sivertsen. Han peker på de viktigste grunnene til at XXL skal klare seg i utlandet:

  • Sterk logistikk
  • XXL er en internasjonal merkevare
  • Eksisterende merkevarer i XXL har gjort mye av jobben allerede
  • Stordriftsfordeler vil kunne gi konkurransedyktige innkjøpspriser
  • Kostnadsfokus og aggressiv tankegang.

XXL har i den siste tiden ha rullet ut butikker både i Sverige og Finland, som har presset ned selskapets marginer. Ytterligere ekspansjon, blant annet i Tyskland er planlagt.

- Nettet er en stor risiko

- Marginene kommer markant opp i årene som kommer. Det koster å rulle ut og det tar på marginene, men det vil ikke ta mange årene før denne aksjen ser nokså billig ut til dagens prising, sier Sivertsen.

- Sportsutstyr er motsykliske varer; folk bruker sport i både gode og dårlige tider, forklarer han.

Han er i stor grad positiv til XXLs fremtid, både i Norge og ute. Han mener likevel selskapet må passe opp for det voksende e-handelsmarkedet:

- Nettet er en stor risiko. Store aktører på nettet kan true vanlig varehandel. XXL har gjort det eneste riktige for å ta opp konkurranse og har lansert sin egen netthandel, sier han.  

Han trekker frem e-handelsgiganten Zalando, som går på børs i Tyskland i disse dager. E-handelsmarkedet er ventet å vokse kraftig i årene som kommer.

Les også på DN.no:

Derfor er Yara-fusjonen en god match

Trøim om Fredriksen: - Det er jo naturlig at vi fremdeles har kontakt

Næringsdepartementet om Yara-fusjon: - Kjent med at det har vært dialog (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.