Kjell Inge Røkke slaktet i 2013 Det norske oljeselskaps planer om å bygge toppdekket til Ivar Aasen-plattformen i Østen, og ikke i Norge. Røkke slakter Det norske-plan:- Godt utenfor min komfortsone sa Røkke, som også kontrollerer verftsgruppen Kværner.
Men det er neppe særlig mye mer komfortsone for Røkke at Statoil vil bygge toppdekket til boreplattformen på Sverdrup-feltet hos Aibel får Johan Sverdrup-kontrakt verdt 8 mrd .
Kværner-aksjen faller over fem prosent på dagens nyhet om at Statoil har tildelt Aibel en kontrakt på hele åtte milliarder kroner for byggingen av toppdekket på Sverdrup-feltet. Aibel er bygget på gamle Haugesund Mekaniske Verksted, ABB og UMOE, som alle har vært konkurrenter av Kværner. Sverdrup-toppdekket er en kontrakt som Kværner har siklet etter lenge. Kværner varsler nå på formiddagen Kværner varsler nye kostnadskutt nye kostnadskutt som følge av den tapte Sverdrup-kontrakten. Kværner har tidligere fått kontrakten for bygging av to stålunderstell på Sverdrup-feltet til tre milliarder kroner.
Kjell Inge Røkke, som er kontrollerende eier i Kværner og Det norske oljeselskap, var i 2013 forbannet over at Det norske kunne finne på å tildele kontrakten for byggingen av toppdekket på Ivar Aasen-plattformen til Østen. Røkke fryktet at verftene i Østen ikke hadde kompetanse til å bygge slike avanserte installasjoner og at dette kunne føre til kostnadsoverskridelser og forsinkelser.
«Jeg tillater meg å tenke høyt, og kaster inn en brannfakkel: Utenlandske verft står for den største kostnadsøkningen i feltutbygginger på norsk sokkel,» skrev Røkke i sitt årlige brev til aksjonærene i Aker i 2013.
«Verft i Sør-Korea, Abu Dhabi og Nederland opplever i tur og orden utfordringer med å bygge etter den norske standarden – den såkalte Norsok-standarden,» skrev Røkke.
Nå har altså oljeselskapene i Sverdrup-lisensen, Statoil, Lundin, Petoro, Det norske og Maersk Oil, gjort som Røkke anbefalte, nemlig å plassere kontrakten for bygging av boredekksplattformen i Norge. Men Røkke hadde kanskje ikke sett for seg at det var Aibel som skulle ta kontrakten, og ikke hans eget Kværner.
Røkke kan umulig være fornøyd med at hans egen verftsgruppe Kværner ikke nådde opp i konkurransen med Aibel om å ha det laveste kostnadsnivået og dermed sikre seg den attraktive Sverdrup-kontrakten på åtte milliarder kroner.
Tapet av kontrakten, og dermed indikasjonen om at Kværner sliter med kostnadsnivået, er også en dårlig nyhet i forbindelse med planene om å selge selskapet. Det var ifjor høst at Kværners styre varslet at det «vurderer nye strategiske muligheter for ytterligere å styrke virksomheten».
Dette er «nytale» for salg av selskapet.
Les også:
Sikrer 6.000 årsverk i Norge og Thailand
Ferd-Andresen: - Comeback-crewet gjør det igjen!
Kværner varsler nye kostnadskutt
Tord Lien om Aibel-kontrakten: - Vil sikre mange arbeidsplasser og skape store ringvirkninger (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.