Tankaksjen Frontline var tidligere en av børsens virkelig store utbytteaksjer der John Fredriksen overøste seg selv og sine medaksjonærer med generøse utbytter. Det meste som Fredriksen har lært om aksjonærvennlighet og hvordan maksimere utbyttet i et selskap har han lært ved prøving og feiling i Frontline. Den kunnskapen har Fredriksen anvendt vel på sine andre utbyttemaskiner som Marine Harvest, Golden Ocean, og aller mest Seadrill som i dag har skrudd igjen utbyttekranen helt.

Men årevis med aggressive utbytter, et par nesten-konkurser og en bevisst nedbygging av selskapet har ført til at selskapet i dag har en markedsverdi på magre 2,5 milliarder kroner.  Mens Frontline kan betraktes mer som et avviklingsselskap (det var ihvertfall status inntil tredjekvartalsrapporten i november ifjor da styret plutselig indikerte vilje til å satse på selskapet), er Fredriksens spennende tanksatsinger i det OTC-noterte Frontline 2012 som har en markedsverdi på over ti milliarder kroner.

Men det er fortsatt liv i selskapet og aksjen har steget over 40 prosent så langt i år. Men veien dit har vært meget volatil og vi har sett daglige kursutslag på over 15 prosent både opp og ned.

Frontline-aksjen har steget kraftig siden starten av desember ifjor da tankratene fikk et virkelig løft. På tross av lavere aktivitet de siste dagene, er ratene fortsatt godt over 70.000 dollar per dag. I september lå ratene på rundt 22.000 dollar per dag. RS Platou Markets peker på at Kina importerte rekordhøye syv millioner fat olje per dag i desember og så langt inn i januar.  I tillegg kommer det olje ut fra Russland etter at eksportskattene ble redusert ved årsskiftet. Olje kommer også ut fra tyrkiske Ceyhan etter at Irak gjorde en avtale med kurderne om å bruke deres rørledning.

Også meget viktig for oppgang i tankratene er at stadig flere tankskip brukes som flytende lagre av råolje. Ifølge RS Platou Markets indikerer meglerrapporter ti skip sluttet som lagerskip og ytterligere 16 VLCCere sluttet på timecharter med opsjoner på å bruke skipene som flytende lager. Ratene har vært på mellom 35.000 og 40.000 dollar per dag for ettårsavtaler.

«Som et eksempel, 20 VLCCere vil øke utnyttelsesgraden med ett prosentpoeng som indikativt vil ta VLCCc-ratene far 40.000 til 50.000 dollar per dag,» skriver RS Platou Markets.

Men analytikerne er bekymret for at de høye fraktratene (og halverte bunkerspriser) vil føre til at rederiene øker farten på skipene for å tjene mer penger. Det kan bety lavere fraktrater siden tilbudssiden øker. DNB Markets har gjort beregninger som viser at en fartsøkning på 2,4 knop tilsvarer mer enn 100 ekstra VLCCere i markedet, som gir et tosifret prosentvekst på tilbudssiden, med opplagte konsekvenser for frakratene.

Men RS Platou Markets har overfor sine kunder bestredet dette, og argumenterer for at rederne er opptatt av å maksimere inntjeningen. Skulle ratene falle vil dermed farten bli redusert.

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.