Oslo Børs fortsatte nedgangen tirsdag, tynget av lavere oljepriser.
Dermed fortsetter børsfallet som drives av bekymring for at svakere økonomisk vekst i Kina vil dempe gjeninnhentingen i verdensøkonomien.
Nordsjøolje brent 1. posisjon handles tirsdag ettermiddag for 36,44 dollar per fat, mot om lag om lag 38,50 dollar per fat ved stengetid for Oslo Børs mandag.
Oljeserviceindeksen på Oslo Børs, obosx, sluttet ned 7,1 prosent tirsdag. Den Kristian Siem-dominerte undervannsrørleggeren Subsea 7 falt 10 prosent, mens den John Fredriksen-dominerte riggkjempen Seadrill endte ned 5,4 prosent.
Analytikere TDN Finans har snakket ser ikke noen selskapsspesifikke nyheter som forklarer det betydelige fallet i Subsea 7-aksjen. Analytikerne viser til fallet i oljeprisen og oljeservice-sektoren generelt. Subsea 7s konkurrent Technip var tirsdag ettermiddag ned 5,1 prosent på Paris-børsen.
DNB Markets skriver i en oppdatering at kombinasjonen av redusert igangsetting av FPSOer og færre brønner per FPSO gjør at de venter en ytterligere svekkelse i det brasilianske markedet for subseatjenester gjennom 2016.
Meglerhuset viser til at Petrobras inngikk avtaler med et betydelig omfang gjennom perioden 2011-2013 og skriver at konsekvensen for leverandørene kan dermed bli nye reforhandlinger, termineringer og utsettelser.
«Tilnærmet hele sektoren er eksponert i Brasil, men blant de norske aktørene er etter vårt syn spesielt Subsea 7 utsatt», heter det.
DNB Markets har en salgsanbefaling på Subsea 7-aksjen, med et kursmål på 56 kroner per aksje.
Havila Shipping opplyste tirsdag morgen at de har inngått avtale med sine sikrede og usikrede banklångivere om redusert avdragsbetaling i tre år, utsettelse av forfall og endringer av samtlige finansielle covenants, betinget av obligasjonseiernes godkjennelse og tilførsel av minst 200 millioner i ny egenkapital.
Kredittanalytiker Ola Beinnes Fosse i DNB Markets mener at mer eller mindre alle supplyselskaper må gjennom en restrukturering i tiden som kommer, i større eller mindre grad.
Han venter å se ulike løsninger for selskapene fremover. Fosse ventet også at Havila Shipping ville være blant de første selskapene ut i restruktureringsbølgen, men mener at forslaget deres bare forskyver problemene.
- De unngår en likviditetsskvis de neste par årene, men de er avhengig av at markedet tar seg opp igjen i 2019 eller 2020 for å unngå en ny restrukturering. I det lange løp tror jeg ikke kapitalstrukturen er bærekraftig og jeg er usikker på om en egenkapitalutvidelse på 200 millioner kroner er nok til å rette opp i dette, sier Fosse til TDN Finans.
Analytikeren mener en konvertering av gjeld til egenkapital ville vært en mer langsiktig løsning, men at det med fører at eksisterende aksjonærer blir utvannet.
- Det spørs hvor interessert bankene er i at finansielle eiere tar over selskapet fra Sævik-sfæren, sier Fosse, og viser til selskapets største aksjonær.
Havila Shipping-aksjen endte ned 7,9 prosent til 2,33 kroner.
Hovedindeksen på Oslo Børs sluttet ned 1,72 prosent til 590,27 poeng, omsatt for 3,383 milliarder kroner.
Les også: Varsler skred av kriseplaner (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.