Norwegian-aksjen stiger nesten ti prosent i dag etter at flyselskapet har lagt frem et begredelig resultat for første kvartal, men langt mindre begredelig enn markedet hadde ventet. Driftsresultat før avskrivninger (ebitda) endte på minus 501 millioner kroner, mens konsensus ventet 649 millioner kroner. Det positive avviket skyldes hovedsakelig mye større inntekter enn ventet fra annet enn billettinntekter, slik som mat og drikke på flyet, setereservasjon og ekstra betaling for skiene. Slike positive overraskelser blir det kursoppgang av.
Så langt i april har aksjen steget 28 prosent. Det er drepen for alle dem som har shortet Norwegian-aksjen i perioden. Swedbanks aksjestrateg Peter Hermanrud hadde Norwegian i sin shortportefølje i mars. Det tapte han avkastning på siden aksjen steg over syv prosent den måneden. En aksje i en shortportefølje er ment å falle mest mulig skal det bli noe butikk.
Men Hermanrud var fremsynt nok til å kaste aksjen ut av shortporteføljen før inngangen til april og før fremleggelsen av trafikktallene for mars og resultatet for første kvartal. Aksjen steg nesten 16 prosent 10. april da Norwegian la frem betydelig bedre trafikktall enn ventet for mars og mye lavere tap enn ventet på pilotstreiken. Aksjemarkedet er også begeistret over Norwegians planer om å lease ut de nye Airbus A430-flyene i et nyopprettet leasingselskap, istedenfor å bruke flyene selv.
Kursoppgangen i april til nivåer som nærmer seg «all-time-high» sier sitt om hvor attraktiv aksjemarkedet synes Norwegian-aksjen er akkurat nå. Da er det ikke så nøye at selskapets egenkapitalandel falt fra ni til syv prosent og netto rentebærende gjeld er på 13 milliarder kroner, selskapet tapte over en halv milliard kroner på driften i første kvartal og at luftfart så de siste 100 årene har vært den sikreste måten vi kjenner for å tape penger.
Syv prosent egenkapital! I nesten hvilken som helst annen sektor (unntatt bank da) med så lav egenkapital hadde konkursryktene revet selskapet i filler.
Den legendariske, amerikanske investoren Warren Buffett har lenge vært kritisk til å investere i luftfart.
«Luftfartvirksomheten har vært ekstraordinær. Nesten ingen andre virksomheter har spist opp så mye kapital de siste 100 årene som luftfart, men folk ser ut til å komme tilbake og putte friske penger inn. Du har enorme faste kostnader, du har sterke fagforeninger og du har en tjeneste som prises som en råvare. Det er ikke en god oppskrift på suksess. Jeg har et gratis 800 nummer som jeg kan ringe dersom jeg får en trang til å kjøpe en luftfartaksje. Jeg ringer klokken to om natten og sier «Mitt navn er Warren og jeg er en aeroholic». Så snakker de meg bort fra det,» sa Warren i 2002.
Siden da har riktignok konsolideringen fortsatt med full kraft og lavprisselskapene har fått en mye mer dominerende markedsposisjon enn før. De faste kostnadene er på full fart ned og fagforeningenes makt reduseres, men fortsatt prises flybilletter som en råvare.
Les også:
Sørlandets største private arbeidsgiver varsler kutt
Hvem ler nå? Comeback for Oljefondets mest latterliggjorte investering
Frustrerte rikinger: – Det er jo ikke noe gøy å se at formuen skrumper (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.