– Bruktbilimport vil bli lite aktuelt slik situasjonen er mot euro og svenskekrona, sier Frode Hebnes, som er administrerende direktør i Bilia.
Siden begynnelsen av oktober har prisen for en euro steget fra rundt 8,10 til til dagens nivå på 9,30. Valutaøkningen på 15 prosent gjør bruktimporterte biler mindre konkurransedyktige.
Biliia er merkeforhandler for Volvo, BMW og Ford. Det svenskeide selskapet med 4,6 milliarder kroner i omsetning ifjor har også drevet med bruktimport, men nå er det mindre aktuelt.
I forrige uke lå antallet bruktimporterte biler 19,2 prosent under tilsvarende uke i fjor, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikk.
Reduseres kraftig
Møller-gruppen har organisert sin bruktbilimport gjennom selskapet Autoarena som da blir en egen importør.
– Vi merker dette umiddelbart. Vi har ingen importør eller fabrikk til å utjevne utslagene, sier Rune Hall-Henriksen.
Nå som euroen har steget mer enn en krone, blir en Audi A3 og VW Golf over 20.000 kroner dyrere i innkjøp. En annen bestselger, Audi A6 Allroad, må nå prises 45.000-50.000 kroner dyrere inn til Norge.
– Konkurransen med nye biler gjør at økte innkjøpspriser ikke kan legges til på utsalgsprisene, endres ikke nybilprisene så reduseres brukbilimporten kraftig.
Autoarena har de siste årene solgt 750-1000 biler i året og hadde ifjor en omsetning på 133 millioner kroner.
– Bransjen vår er god indikator på valutakursene, og det har blitt vesentlig dyrere på kort tid. Er Euroen på et lavt nivå så øker salget.
Bruktbillagre
Kronefallet er derimot godt nytt for mange bruktbilhandlerne som har slitt med å få omsetning på bilene de har stående.
– På denne tiden av året sitter mange bilforhandlere vanligvis med store bruktbillagre. Derfor går mange bruktbilforhandlere nå inn i det nye året med mindre uro enn tidligere, sier Hebnes.
Økningen i privat leasing har gjort at det har hopet seg opp med bruktbiler hos forhandlere.
Spenning rundt nybilpriser
Kronefallet får også konsekvenser for nybilsalget, men det er så langt uklart i hvilken grad prisene hos forhandlerne blir justert på kort sikt.
– Hvis valutasituasjonen fortsetter på dette høye nivået, vil det bli endringer i bilprisene. Det blir interessant å se hvilke bilfabrikanter som legger på, sier Frode Hebnes i Bilia.
Valutaanalytikerne er fortsatt usikre på hvor langvarig kronefallet vil bli.
– Vi har ikke sett alle effektene ennå. Men de fleste mener at krona er undervurdert, så den kan også være interessant ut fra totalsituasjonen i norsk økonomi. Og på kort sikt er det betydelig for en svakere krone, uttalte valutastrateg Magne Østnor i DNB Markets til DN tirsdag.
– Det er vanskelig å tro at krona blir liggende på dette nivået. Det kan vi ikke si det i dag er realøkonomisk grunnlag for, påpeker sjeføkonom Knut Anton Mork i Handelsbanken Capital Markets.
Les mer i torsdagens DN.
Les også på DN.no nå:
Nabo hjalp 90-åringen i overetasjen med daglige gjøremål - fikk overført 16,7 mill. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.