Brasil styrer mot sin verste økonomiske tilbakegang siden 1901, presidenten er kastet og en korrupsjonsskandale i det statlige oljeselskapet Petrobras har sendt Brasil inn i en økonomisk og politisk krise ulikt noe annet i landets historie.

På tross av dette finnes det norske rederier i landet som opplever gode tider, selv i en bransje preget av oljepriskollaps, strupede investeringer og pressede rater verden over.

- Vi får betalt, og er tilfreds med inntjeningen i Brasil. I Brasil klarer vi å opprettholde inntjening i motsetning til markedet ellers i verden, sier administrerende direktør Mons Aase i det børsnoterte offshorerederiet Dof til DN.

Administrerende direktør Mons Aase i Dof.
Administrerende direktør Mons Aase i Dof. (Foto: Per Ståle Bugjerde)

Det skyldes i hovedsak to ting:

  • Det statlige oljeselskapet Petrobras lagt om måten kontrakter tildeles. Brasiliansk-flaggede offshore serviceskip har førsterett på oppdrag i landet. Hvis slike fartøyer er ledige, blokkeres utenlandske fartøyer, selv om de har langtidskontrakter med Petrobras. I praksis vil det si at de ikke får fornyet sertifikatene som kreves for å arbeide i landet.
  • Den politiske og økonomiske krisen i Brasil har ført til at valutaen har stupt i verdi. Siden toppen i januar har den brasilianske realen falt med 16 prosent mot dollaren. Rederiene betales for kontraktene i dollar, men har kostnader i real - som fører til at valutaeffekten blir gunstig.

Selskapet har i flere å hatt en strategi om å bruke skip registrert i Brasil, en strategi som nå bærer frukter.

- Dette er første gang vi har hatt glede av å satse lokalt, sier Aase.

I tillegg til Brasil er Nordsjøen, Afrika, Asia og Australia de viktigste områdene for selskapet. Siden oljeprisfallet i sommeren 2014 er aksjekursen falt fra 30 til under to kroner aksjen i dag.

Lyspunkt

- Vi er svært oppmerksom på blokkeringsmekanismen i Brasil. Vi setter pris på og nyter godt av at vi kan bruke brasiliansk-registrerte skip, sier konsernsjef Karl-Johan Bakken i Farstad Shipping til DN. Selskapet operer i en rekke land utenom Brasil, og siden oljeprisfallet i 2014 har aksjekursen i selskapet falt fra 105 kroner aksjen til 12 kroner i dag.

På tross av situasjonen i brasiliansk politikk, økonomi og offshore-marked, som Bakken kaller «det vanskeligste man har hatt i overskuelig fortid», er landet relativt sett et lyspunkt for Farstad.

Konsernsjef Karl-Johan Bakken i Farstad Shipping.
Konsernsjef Karl-Johan Bakken i Farstad Shipping. (Foto: Marius Beck Dahle)

- Vi har hittil hatt en relativt god utvikling i Brasil-markedet i forhold til hvordan ting ser ut i andre sokler, sier han.

Farstad drar ikke nytte av den svake brasilianske valutaen ettersom selskapet bruker valutasikrede kontrakter, altså at selskapet sikrer seg mot valutasvingninger etter at kontrakten er inngått. Det betyr at selskapet nå går glipp av fordeler ved en svak brasiliansk valuta, men er også sikret mot en eventuell oppgang.

Den brasilianske valutaen har vært svært volatil siden de politiske problemene i landet for alvor startet i fjor.

Spesielt marked

Det at skip med brasiliansk flagg har lovfestet rett til å ta over kontrakter til internasjonalt flaggede skip er noe av det som gjør det brasilianske markedet «spesielt», ifølge shippinganalytiker Stig Kyrkjeeide i Swedbank.

- Dette har ikke vært noen utfordringer i et godt marked hvor det er jobb til «alle», men er en stor utfordring i dagens marked, sier han til DN.

Han påpeker også fordelene selskaper med Brasil-registrerte skip nå har fått ved tildeling av kontrakter på brasiliansk sokkel.

- For de som fortsatt er store i Brasil, så bidrar eksisterende og enkelte nye kontrakter fortsatt med god kontantstrøm til selskapet og relativt sett bedre enn andre regioner - eksempelvis Nordsjøen. Dette reflekterer de lange kontraktene i Brasil og siste tids bedring av driften i Brasil i tillegg til mindre kostnadspress, sier han.

Blokkeres i Brasil

Det finnes norske selskaper som operer i landet uten å bruke brasiliansk-registrerte skip.

- Mange rederier, både norske og utenlandske har opplevd økt utfordring rundt blokking de siste 18 månedene og det er lite som tyder på at dette problemet kommer til å avta med det første, sier Kyrkjeeide.

Så langt i år har selskapene Siem Offshore og Deep Sea Supply begge sett sine kontrakter blokkert som en konsekvens av den nye kontraktpraksisen i landet.

Tidligere i år kom det frem at flere båter tilhørende offshore servicerederiet Deep Sea Supply har ikke fått fornyet sine sertifikater og ligger blokkert i Brasil. Ledelsen i har ikke vært tilgjengelig for kommentar til denne saken.

Også Siem Offshores plattformforsyningsbåt «Siem Carrier» mistet sitt oppdrag for Petrobras før tiden. Skipet, som hadde en fast kontrakt i to år til, ble skjøvet ut til fordel for et brasiliansk-flagget fartøy.

Hverken administrerende direktør Idar Hillersrøy eller finansdirektør Dagfinn Lie i Siem offshore ønsker å kommentere selskapets virksomhet i Brasil overfor DN tirsdag.

Følg markedet på DN Investor

Les også på DN.no:

Brasils økonomi fortsetter nedturen

Nok en minister må gå i kriserammede Brasil

Korrupsjonsanklager hagler mot Brasils nye regjering  

Rousseff: – En historisk urettferdighet  

Eiendomstopp Carl-Erik Krefting deler ikke oppfatningen om bråstopp i næringseiendom: - Vi la inn bud senest i går

Reiseplaner? Sjekk de ekstreme unntakene hvor valutaene er blitt betydelig billigere for nordmenn.

Stordalen om konkurrentens nedleggelse: – Største fiaskoen i nordisk hotellhistorie dnPlus  (DN+)

Har du fått med deg DNs «Brexit»-serie?

- Anbefalt av DNtv:

Brexit på to minutter
23. juni skal britene avgjøre om de skal gå ut av EU eller bli værende.
02:00
Publisert:

Dette lager stjernekokkene når de er lei av å lage mat
Pasta Carbonara er Michelin-kokk Sven Erik Renaas nødløsning når han er lei av å lage mat. Hemmeligheten for å forvandle de enkle ingrediensene til en perfekt pastarett ligger i teknikken, ikke arbeidsinnsatsen.
00:53
Publisert:
 

Siste episode av DNs podkast:

Episode 11: Dette må du vite om "brexit", milliarder i sluttpakke til oljeselskapene - og en milliardær og et gribbefond som har planen klar for kriserammede offshorerederier.

DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Tips en venn om å få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.