– Jeg var på rideleir da jeg var barn. Tidene forandrer seg, sier Nils Ketil Andresen (53).
I 2014 stiftet han Youtube-nettverket Nordic Screens sammen med Ivar Steen-Johnsen (56). Begge har lang fartstid fra TV 2.
Mandag åpnet Nordic Screens Norges første sommerskole i Youtube for 110 barn i alderen 10–18 år, som går over fem dager på House of Nerds på Løren i Oslo. Den korte oppsummering av hva barna lærer er skikk og bruk for en youtuber.
<script type="text/javascript">var embedDeltas={"100":678,"200":498,"300":445,"400":414,"500":414,"600":414,"700":383,"800":383,"900":383,"1000":383},chart=document.getElementById("datawrapper-chart-Y0rpv"),chartWidth=chart.offsetWidth,applyDelta=embedDeltas[Math.min(1000, Math.max(100*(Math.floor(chartWidth/100)), 100))]||0,newHeight=applyDelta;chart.style.height=newHeight+"px";</script> </p><p >– Nei, du kjenner ham ikke, men du har sett ham Youtube, sier direktør for innhold og kanaler Trond H. Kvernstrøm (49) i TV 2 til sønnen, på vei inn for å levere ham på Youtube-skolen.</p><p >Sønnen ser storøyd på Truls Valsgård (22), på Youtube kjent som bare Truls. Truls har over 50.000 faste følgere på Youtube, de fleste av dem unge.</p><p >Det er seere Kvernstrøm gjerne skulle hatt i TV 2.</p><p >På knappe ti år er tv-seingen blant ungdom (13 til 29 år) nesten blitt halvert. Verst har det gått ut over TV 2.</p><p ><relation source="ece-auto-gen" sourceid="7121e68c-cb64-45ca-875e-fbd4e8e9d927" ><field name="title">2.jpg</field><field name="caption">Direktør for innhold og kanaler Trond Kvernstrøm i TV 2 leverer neste generasjon på Youtube-skolen og benytter anledningen til å hilse på lærer og Youtube-kjendis Truls Valsgård. Foto: Marte Christensen</field><field name="alignment"><value>center</value></field></relation></p><p ></p><h4 >Lærer om publisering og haters</h4><p >Valsgård lever av Youtube-kanalen sin. På skolen kurser han barna i holdninger. Penger, motivasjon, ydmykhet og haters (folk som opptrer hatefullt på internett journ.anm.) er stikkordene for forelesningen – i den rekkefølgen.</p><p >– Vi forbereder neste generasjon på å starte opp Youtube-kanal, sier Valgsård.</p><p >Publiseringsstrategi og nettverksbygging står på timeplanen.</p><p >Martine Onstad (26) holder selvtillitskurs hvor barna lærer om stemmebruk og kroppsbeherskelse.</p><p >Sammen med Tara Leslie (29) driver hun videobloggen Martine og Tara på Youtube. Der snakker de mest om dating, forhold og sex. Men til barna preker hun moderasjon i hva man velger å dele på nettet.</p><p >– Jeg vil at de skal være forsiktige med hva de velger å legge ut. De har mobil i en alder av ni-ti år og en del av dem er grenseløse i hva de deler på Instagram og Snapchat, sier hun.</p><p > <relation source="ece-auto-gen" sourceid="0383439e-435f-4281-b70d-7af9134bdc9c" ><field name="title">Youtube-skolen</field></relation> </p><p >Fra Lloyd Jason Arcilla (28) lærer barna om mål og måloppnåelse. På Youtube er han kjent som mobilspill-eksperten Bootramp, og på en gjennomsnittlige måned spilles videoene hans av tre til fem millioner ganger.</p><p >Arcilla har <a href="http://www.dn.no/grunder/2016/01/30/1314/Arvid-Ulf-Kjellberg/-p-en-mned-tjener-jeg-et-sted-mellom-50000-og-130000">tidligere fortalt DN</a> hvordan det gir ham inntekter på mellom 50.000 og 130.000 kroner i måneden.</p><p ><strong>Les også: <a href="http://www.dn.no/grunder/2016/01/29/2152/Medier/millionvekst-for-gutteromsstjerner">Prisen på norske Youtube-stjerner er femdoblet på to år. Nå vil de selge sunn frokostblanding til gamere</a> (+)</strong></p><h4 >Budsjetterer med 170 millioner</h4><p >Splay, Nordic Screens og United Screens, de tre Youtube-nettverkene som opererer i Norge, omsatte ifjor for omkring 110 millioner kroner tilsammen. To av dem opererer i Norden, så ikke hele omsetningen er fra Norge.</p><p > <relation source="ece-auto-gen" sourceid="ac9ea141-50e0-42dd-b78c-be5ea3542846" ><field name="title">Nordic Screens</field></relation>I år budsjetterer de tre med å nå en omsetning på tilsammen 210 millioner kroner. Et Youtube-nettverk kan best oppsummeres som en krysning av et plate- og agentselskap.</p><p >Inntektene fordeler seg i hovedsak mellom produktplassering, reklamene som spilles av før videoene, eventer og reklamefilmproduksjon for annonsører.</p><h4 >Rekruttskole</h4><p >Foreldrene betaler 4000 kroner per barn på Youtube-skolen. I august skal et nytt kull unger på Youtube-skole.</p><p >– Vi tjener ikke veldig mye på akkurat dette, men vi kan jobbe med å rekruttere og sikre oss en sentral plass i miljøet, sier Andresen i Nordic Screens.</p><p >Av de 1300 hundre i stallen til Nordic Screens er det under ti prosent som gjør det på fulltid. Selskapet har satset på en strategi med en stort «farmerlag» der konkurrentene har mindre og mer veltrimmede staller.</p><p >Lykke Sofie Myrås (19) har drevet videobloggen Lykkesofie96 i fire år og har 16.000 følgere på Youtube. På Youtube-skolen er hun kontaktlærer for de yngste barna. Hun ble nettopp ferdig med videregående. Planen videre er enkel og vanskelig på samme tid: å gjøre Youtube til levebrødet sitt.</p><p >– Det er ganske tøft, det er mange som gjør det. I starten må jeg ha en annen jobb ved siden av for å få det til å gå opp. Men det er dette jeg vil holde på med, sier Myrås.</p><h4 >TVNorge-topp: – Samarbeidsmuligheter</h4><p ><relation source="ece-auto-gen" sourceid="20d8da41-e173-408f-b2e5-0b9400d3039d" ><field name="title">Strømme.jpg</field><field name="caption">Harald Strømme.</field></relation>Trond Kvernstrøm i TV 2 er ikke den eneste tv-toppen som har barn på Youtube-skolen.</p><p >Også TVNorge og Discovery Networks Norway-direktør Harald Strømme (53) har sønnen Rasmus (10) på Youtube-skolen.</p><p ><em>– Sender du barna på sommerleir hos konkurrenten, Harald Strømme?</em></p><p >– Nei, jeg føler vel egentlig ikke det. Mange av de som underviser, er heltene til sønnen min. Det må man jo bare ta innover seg, sier Harald Strømme.</p><p >Før han legger til:</p><p >– Men mange av de samme heltene har jo en drøm om å komme på tv-skjermen. På den måten er dette en fin rekruteringsarena for hele bransjen.</p><p ><iframe allowfullscreen="allowfullscreen" allowtransparency="true" frameborder="0" height="450" mozallowfullscreen="mozallowfullscreen" msallowfullscreen="msallowfullscreen" oallowfullscreen="oallowfullscreen" src="//datawrapper.dwcdn.net/XGtfD/1/" webkitallowfullscreen="webkitallowfullscreen" width="100%"/><strong>Les også: <a href="http://www.dn.no/etterBors/2016/04/22/2149/Medier/ungdommen-svikter-tv-2">Ungdommen svikter TV 2</a> (+)</strong></p><p >Discovery har allerede sine egne Youtube-nettverk internajonsalt.</p><p >– Kommer dere til å gjøre lignende fremstøt i Norge?</p><p >– Det er ikke så lett å svare på. Men United Screens eies jo delvis av Bonnier og Splay av MTG, så det er åpenbart ingen fremmed tanke at det finnes samarbeidsmuligheter mellom disse bransjene.</p><p ></p><h4 >Dro på speiderleir</h4><p >– Jeg betrakter ikke Youtube-nettverkene som en ren konkurrent. For meg er dette medier som spiller ved siden av hverandre, sier direktør for innhold og kanaler Trond H. Kvernstrøm i TV 2.</p><p >Og legger til:</p><p >– For sønnen mine er Youtube-skole tett på komme til himmelen; han sov ikke mange timer i natt.</p><p >Begge direktørene forteller at de brukte somrene som barn på å dra på speiderleir.</p><p >– Men hadde det funnes Commodore 64-sommerleir (gammel spillkonsol journ.anm.) da jeg var barn, hadde jeg vært på den, sier Kvernstrøm.</p></field><field name="paid">true</field><field name="fbfeed">false</field></content></escenic></p></div>(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.