Mediebyrået Opt har eksistert i knappe ni måneder, men har på den tiden gått fra to til ni ansatte. Ytterligere to har signert kontrakt og starter i august, og det blir enda flere til høsten om veksten fortsetter.

Det har gått i stor fart, men så er også veksten godt hjulpet av at litt over halvparten av kundene kommer via Norges største reklamebyrå, Try, som eier 51 prosent av Opt.

Facebook altoppslukende

Det som virkelig er oppsiktsvekkende, er fordelingen av reklamekronene. 69 prosent av pengene annonsørene har plassert enten direkte gjennom Opt eller i samarbeid med Opt, har endt hos Facebook.

– På den første siden i salgspitchene våre står det alltid «relevans», sier daglig leder Gunnar Stensaker (27) i Opt.

Den konkurransen vinner Facebook per i dag, mener han.

– Folk er så vant til reklame at du må vite så nøyaktig som mulig hvem du snakker til. Du må kunne nå dem så nøyaktig som mulig. Og du må kunne gjøre det til riktig tid. Det vi ser da, er at Facebook helt klart er den beste kanalen, sier han.

Smuler til norske medier

Opt har ikke brukt en rødt øre på å kjøpe reklameplass direkte hos norske medier siden de startet opp.

I beste fall har noen smuler tilfalt medienes nettaviser.

4,7 prosent av reklamepengene er brukt på vanlige bannerannonser som kun vises til deg hvis du allerede har besøkt hjemmesiden til annonsøren.

Av de 4,7 prosentene ender 80 prosent opp som reklamevisninger på .no-domener.

– Retargeting, som dette kalles, er den eneste måten vi ser at det er direkte relevant med tradisjonelle bannerannonser, sier Stensaker.

Mener mediene må spisse

– Ligger det et fremtidsvarsel i historien deres?

– Det tror jeg, sier Stensaker.

– Hva kan norske aktører stille opp med?

– Arbeidet de gjør med å kunne tilby stadig spissere målgrupper, er veldig riktig.

Facebook representerer også et forholdsvis nytt og umodent marked for annonsørene. Det gir igjen større muligheter for å kare til seg avtaler for en ny aktør og bidrar nok også til at brøken vokser til Facebooks fordel, medgir Stensaker.

– En del av forklaringen på at vi bruker mye penger på Facebook, er nok at det har vært en nisje for mange annonsører. Det ville vært vanskeligere å komme seg inn på kundesiden for vanlige kjøp av displayannonser, der avtalene mellom annonsør og mediebyrå er klarere.

 

 &lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;h4 &gt;Stemningsskifte fra konkurrentene&lt;/h4&gt;&lt;p &gt;– Jeg er ikke innmari bekymret for konkurrentene mine, jeg er opptatt av kundene mine. Om dette gjør at vi blir en konkurrent til noe av det medie­byråene driver med: Sånn får det bare være, &lt;a href="http://www.dn.no/etterBors/2015/03/13/2157/Reklame/try-trer-inn-i-nytt-marked"&gt;sa Kjetil Try da han opprettet Opt ifjor sammen med Venture Factory.&lt;/a&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Stensaker sier at det en stund var åpne dører fra konkurrentene.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Ifjor sommer fortalte de andre mediebyråene om hvordan de syntes det var hyggelig og spennende at Try kastet seg inn i markedet, sier han.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Ifølge Stensaker merker de nå en endring, spesielt etter at Opt i oktober ifjor presenterte sitt første store arbeid under Facebooks Performance Summit i Oslo.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Etter det har vi merket mer skepsis, noen stengte dører og frykt for at det er de samme pengene man kjemper om.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="81d0c983-3a51-4dc7-bdf3-1e11f9bee542" &gt;&lt;field name="title"&gt;opt-2.jpg&lt;/field&gt;&lt;field name="caption"&gt;Opt eies 51% av Kjetil Try, som med Opt har tatt seg inn på mediebyråenes banehalvdel. De resterende 49 prosentene eies av Venture Factory, med seriegründer Even Aas-Eng i spissen. Foto: Klaudia Lech&lt;/field&gt;&lt;field name="alignment"&gt;&lt;value&gt;center&lt;/value&gt;&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;strong&gt; &lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;strong&gt;LES OGSÅ OM:&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;strong&gt;Eiendom: &lt;relation source="DTI" sourceid="dti4898003" /&gt; (+)&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;strong&gt;Advokatbransjen: &lt;relation source="DTI" sourceid="dti4903426" /&gt; (+)&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;strong&gt;Åpne kontorløsninger har et dårlig rykte: &lt;relation source="DTI" sourceid="dti4879778" /&gt; (+)&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;/field&gt;&lt;field name="paid"&gt;false&lt;/field&gt;&lt;/content&gt;&lt;/escenic&gt;</p></div>(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.