Torsdag vedtok Byrådet i Oslo kommune et hasteforskrift om dieselforbud på kommunale veier i byen. Forbudet gjelder ved akutt luftforurensing.

– Det er overskriftene som bidrar, ikke de faktiske effektene. At du ikke kan kjøre til jobben noen få ganger i løpet an en periode trenger ikke være avgjørende for bilvalget, sier Harald Frigstad, administrerende direktør i Norges største bilforhandlerkjede, Møller Bil.

Sjelden aktuelt

«Etter år 2000 har episoder med spesielt høy luftforurensning, av en varighet som ville gjort det aktuelt å innføre tiltak, oppstått i årene 2003, 2006, 2009, 2010 og 2011. Episodene har vart i ca. 5–10 dager. Både varigheten og hyppigheten vil variere siden slike episoder er knyttet til spesielle værforhold.» heter det i høringsnotatet fra Bymiljøetaten. Grenseverdiene skal også være overskredet i januar i år.

Norges største bilforhandlerkjede Møller Bil ennå ikke merket at dieselforbudet har noen innvirkning på bruktbilprisene.

– Det er ikke godt å si hvordan disse overskriftene vil slå ut, det er fortsatt sånn at diesel i mange tilfeller er det beste valget. Vi vil kanskje merke en effekt på bruktbilprisene i de store byene, men foreløpig ihar vi ikke det, sier Frigstad.

Rammer privatpersoner

– Vi trenger forutsigbare rammer for å håndtere bilene vi har på lager og biler vi har i leasingavtaler. Det er mye psykologi i dette, det kjenner vi fra andre bransjer. Det kan få store virkninger for oss, men vi vet ikke ennå om prisene vil forandre seg eller om det er en storm i et vannglass. Det er bransjen i seg selv som har x antall biler, men det går også utover privatpersoner, det er ganske drastisk. Bilbransjen kan kompensere en reduksjon i prisene på dieselbiler ved å justere prisen for bensinbiler, det kan ikke privatpersoner, sier Marius Hayler, administrerende direktør i Bertel O. Steen Detalj, som er den andre store forhandlerkjeden i Norge.

– Det kan bli slik at vi ser en prisjustering mellom diesel og bensinbiler, men jeg tør ikke si hvor stor den blir, sier Hayler.

Er du bekymret for alle dieselbilene som kommer inn etter leasing?

– Det finnes ikke annen teknologi for bruktbilene i dag. Hvis det hadde vært et stort tilbud av elektriske biler fra Europa, så hadde jeg sovet dårligere, sier Hayler.

Vanskeligere å selge

– Jeg tipper at dieselbilene blir mer tungsolgte, og at mange kanskje vil beholde bilene sine om de ikke får solgt, men jeg tror ikke på noe stort prisfall, sier Dennis Brandenberger i konsulentselskapet Brandenbereger More som følger bilbransjen tett.

Sjefen for blant annet Suzuki-importen til Norge, Frank Dunvold i RSA, var svært kritisk til avgiftsomleggingen i 2007 som førte til den store veksten av dieselbiler i Norge. Han selger fremdeles mest bensinbiler.

Hvor mye mindre verdt er dieselbilen min i Oslo nå?

– He he, det var et flott spørsmål, men vanskelig å svare på, det er markedet som styrer prisen. Om det er ett eller tre til fire prosent, det kan jeg ikke svare på, sier Dunvold.

Satser på bensin

Dieselandelen i nybilsalget lå i januar på 38 prosent, mot over 75 prosent i 2011. Bruktbilmarkedet henger naturlig nok etter på denne tendensen, men noen har tilpasset seg den økte interessen for bensinbiler istedenfor dieselbiler.

– Kundene er klare på at de vil ha bensinbil, og det begrunnes blant annet med usikkerhet om forbud i Oslo, sier Rune Hall-Henriksen, daglig leder i Autoarena.

Selskapet som er eid av Møller Bil, har spesialisert seg på import av nyere bruktbiler. Av de 92 bilene Autoarena har liggende ute på rubrikkmarkedet finn.no, er hele 53 bensinbiler og kun 20 diesel. Resten er ladbare biler.

– For oss er det et bevisst valg. Vi har sett at kunder vil ha bensinmotor på mindre biler, mens på de større bilene har avgiftsforskjellen vært så stor at det er blitt mye dieselbiler. Vi prøver å få kundene til å tenke på kjøremønsteret sitt, sier Hall-Henriksen. Han påpeker at antallet dager det ville vært kjøreforbud i Oslo er ganske få.

Skriver ikke ned verdien

Vil dere skrive ned bruktbillagrene?

– Vi har ingen planer om det. Vi ser foreløpig ingen dramatikk i dette, sier Frigstad.

Heller ikke i Bertel O. Steen vil bruktbillagrene bli nedskrevet.

– Vi gjør ingen drastiske nedskrivninger, sier Hayler.

Ute hos forhandlerne har de merket det litt mer.

– Tidligere kunne vi prise en 105 hestekrefter diesel- og bensinmotor ganske likt. Nå er det lavere for dieselbilen. Vi blir glade for å få inn bensinbilen, og mer usikre på dieselbilen, sier Hall-Henriksen.

Les også: - Verre å selge en bolig enn å skille seg

Bilbransjen kritisk til forslag om utfasing av diesel- og bensinbiler

Nå er dette Norges tredje mest solgte bilmerke  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.