En hovedtillitsvalgt (53) i Finansnæringens fellesorganisasjon (FNO) ble oppsagt etter bruk av hjemmekontor i Marbella, skriver Dagens Næringsliv.
Den mangeårige FNO-ansatte tok med seg kona og dro til Spania da hun ble hjemsendt fra en realityserie og trengte hans støtte.
Mannen som var ansatt i stilling som fagsjef hevder at han fikk aksept fra arbeidsgiveren for en fleksibel ordning med hjemmekontor i over en uke.
Da han vendte tilbake til Norge etter en ukes opphold i Spania, ble han ifølge DN umiddelbart kalt inn på en av direktørenes kontor. Der ble han anklaget for tillitsbrudd og gjort kjent med at arbeidsgiveren anså reisen som ulovlig fravær.
Rettssak
To uker etter Spania-reisen ble arbeidstageren oppsagt.
Saken havnet i retten, og Oslo tingrett mener at avslutningen av arbeidsforholdet var en uforholdsmessig reaksjon og har opphevet oppsigelsen.
Da den tillitsvalgte satte seg på flyet med kona en fredag ettermiddag, var arbeidsgiveren uvitende om at han dro til utlandet. Først på tirsdagen i påfølgende arbeidsuke oppdaget en annen direktør at fagsjefen oppholdt seg i utlandet. Dette ble starten på personalsaken som har vart i halvannet år.
I dommen blir det slått fast at fagsjefen brøt arbeidsplikten, mens arbeidsgiveren får kritikk for måten de taklet saken på. Retten finner det sannsynlig at direktøren var utydelig om hva fleksibiliteten innebar, men mener uansett det var et brudd på avtalen at hjemmekontorordningen ble utvidet til en Spania-tur.
- Hjemmekontor er ikke noe problem
Men til tross for seier i retten forlater nå arbeidstakeren likevel arbeidsplassen etter at partene har inngått forlik, og konflikten er lagt død.
– Saken ble anket og var i utgangspunktet berammet i lagmannsretten, men i disse dager har partene kommet frem til et utenomrettslig forlik, sier den tillitsvalgtes advokat Jan Roald Heiberg i arbeidstagerorganisasjonen Finansforbundet.
– Vi har ikke kommentarer til denne saken siden det er inngått forlik, sier administrerende direktør Arne Hyttnes i FNO til DN.
Topplederen i FNO mener generelt at hjemmekontor likevel er en god ordning.
– Hjemmekontor er ikke noe problem. At ansatte sitter hjemme er ofte en god løsning. Det kan være tidsbesparende fordi man slipper reisetid. Samtidig skal den ansatte jobbe den tiden som er fastsatt, poengterer Hyttnes overfor Dagens Næringsliv.
Vasker og ser på tv
Hver tredje ansatt som tar hjemmekontor bruker deler av tiden til husvask og å se på tv kommer frem i ManpowerGroups Work Life-undersøkelse der over 5000 personer er spurt.
Hele 34 prosent oppgir at renhold og vask i huset gjør dem mindre effektive, skriver Dagens Næringsliv.
Tilsvarende andel blir forstyrret av familiemedlemmer som krever oppmerksomhet, og 32 prosent har problemer med å holde seg borte fra tv-titting og nettsurfing.
De mest vanlige begrunnelsene for å ta hjemmekontor er at de ansatte blir mer effektive, at den ordinære arbeidsdagen ikke strekker til og at de slipper jobbreisen. Men også mer private årsaker kommer høyt på lista.
Les mer om hjemmekontor på side 14-17 i Dagens Næringsliv mandag.
Les også:
Løper seks timer i strekk - på kontoret
<b>- Kontoret er oppskrytt</b>
Fleksibel jobb og hjemmekontor? Nei, takk!
(2009)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.