Flere banker tilbyr unge kunder BSU-lignende sparekontoer. Spareproduktene har navn som «BSU 2.0» eller «BSU+», og fungerer som et tillegg til ordinær Boligsparing for ungdom (BSU), slik at unge kan spare større beløp til samme rente som på ordinær BSU-konto.
Etter å ha gått gjennom BSU2-produktene til 50 norske banker, fant Forbrukerombudet ut at flere banker har vilkår som åpner for ulovlige bruddgebyrer.
Bruddgebyr
Det kreves at kundene skal bruke de oppsparte pengene på kjøp av bolig eller nedbetaling av boliglån. Dersom man ønsker å si opp kontoen uten å legge pengene i bolig, eller ønsker å flytte til en bank med bedre vilkår, kan dette utløse et bruddgebyr.
Bankenes gebyrer er enten en prosentandel av de oppsparte BSU2-pengene eller rentefordelen man har fått sammenlignet med en vanlig sparekonto. Dersom man har satt inn 250.000 kroner på BSU2 over ti år, vil det koste over 40.000 kroner å bryte den BSU-lignende avtalen, med tre prosent «bonusrente».
Strider med finansavtaleloven
Ifølge Forbrukerombudet strider bruddgebyrene for BSU2-kontoer med finansavtaleloven. Finansavtaleloven har strenge regler for når man kan kreve gebyr for å si opp en konto.
- Mange BSU2-kontoer gir betydelig lavere renter etter at man har passert en viss alder. Bankenes bruddgebyr kan dermed føre til at forbrukeren blir låst fast i en ugunstig avtale. Gebyrer gjør det også vanskelig å flytte pengene til en annen banks BSU2-konto, noe forbrukerne vil kunne tape på, sier forbrukerombud Gry Nergård.
Ikke nok informasjon
Forbrukerombudet mener også at bankene ikke gir tilstrekkelig informasjon om at BSU2 ikke har de samme fordelene som en vanlig BSU-konto.
- Mange vil forvente at en kontoavtale med «BSU» eller «Boligsparing for ungdom» i navnet, vil gi skattefradrag på samme måte som ordinære BSU-kontoer. Dette er ikke tilfelle, og vi krever nå at bankene opplyser bedre om dette enn de gjør i dag, sier Nergård.
Hun peker på at unge kunder, som er de som benytter seg av disse spareproduktene, ofte er uvitende om finansielle tjenester.
- Unge har liten eller ingen erfaring med å inngå finansielle avtaler. Derfor er det viktig at bankene gir god veiledning og informasjon til denne kundegruppen, understreker Nergård.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.