Mazda har startet å få grep om tingene. Først kom kompaktsuven CX-5, som blant annet vi mente kunne være fjorårets beste bilkjøp. Tidligere i år kom Mazda6 på markedet. Også dette på en rekke felter en glimrende bil.

Tilsammen har de to modellene sørget for at Mazda i Norge har klatret opp på en tideneplass blant personbilmerkene i Norge, med en vekst fra året før på nesten 170 prosent. CX-5 er sågar hittil i år Norges nest mest solgte modell, kun slått av Volkswagen Golf.

Nå står en ny generasjon av kompaktbilen Mazda3 for tur. Dette blir dermed modellen som skal gå i strupen på bestselgeren Golf.

Vi kjenner igjen designen fra de to søsknene, og sammen med lav vekt, bedre plass og effektive motorer, skal dette lokke kundene til Mazda-butikkene.

 

Nye Mazda3 er 4,47 meter lang, det betyr at den er 22 centimeter lenger enn Golf. Akselavstanden er økt med seks centimeter, så plassen i baksetet burde nyte godt av dette. Bagasjerommet er oppgitt til 350 liter, det er 30 liter mindre enn i Golf.

Under panseret kommer bilen med tre bensinmotorer med 100, 120 eller 165 hestekrefter. I tillegg leveres bilen også med den velkjente 2,2-liter store dieselmotoren på 150 hestekrefter. Sistemann blir den raskeste versjonen med manuell girkasse med en aksellerasjonstid fra null til 100 km/t på 8,1 sekunder. Den sterkeste bensinmodellen klokker inn ett tidel senere.

Også i Mazda3 har Mazda inkludert sin såkalte Skyactive-teknologi, som gir lavere vekt og mer effektive motorer. Den nye versjonen sies å ha slanket seg med omkring 60 kilo, avhengig av modell. Dieselmodellen skal ha gått ned 90 kilo. Med minste motor veier Mazda3 1190 kilo. Forbrukstall og utslipp er ennå ikke offentliggjort.

Mazda hevder den nye bilen er bygget for å være bedre enn sine konkurrenter. I denne klassen er konkurransen hard, så det gjenstår å se om de har klart det. Bilen kommer på det amerikanske markedet allerede i høst, vi regner med at den kommer til Europa og Norge innen årsskiftet.

 

Les test av Volkswagen Golf: Denne bilen feier konkurrentene av banen

Les test av Mazda CX-5: Årets beste bilkjøp

Les test av Mazda6: Pass opp, Passat (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.