Denne gangen startet det på mange måter med siste generasjon VW Golf. Den ellers svært så gode sliteren ble i 2008 lansert som en «helt ny bil». Akkurat det var vanskelig for folk flest å se. Men det at bilen egentlig for alle praktiske formål kun var for en facelift å regne har strengt tatt ikke gått utover salget.
Ifjor kom Volkswagen Passat også i «helt ny» utgave. Det var også veldig vanskelig for alle andre enn presseavdelingen i Volkswagen å se. Nå er Audi A6 her, og ifølge propagandamateriellet skal også dette være «en helt ny bil» – til tross for at bilen er kliss lik forrige modell.
Slik går det når økonomene og det finansielle teknokratiet får råde. Volkswagen-konsernet, som Audi er del av, tjener penger som aldri før, og da nettopp mye på grunn av sin strømlinjeformede modellstrategi. Minimale endringer og maksimale videreføringer. Slikt skaper bunnlinje. Og slik blir man verdens største bilprodusent. Og slik genererer man verdens største gjesp. Men på mange måter er det slett ikke så dumt heller, spesielt hvis bilen er bra. Se på Mercedes G-klasse. Ingen grunn til å endre på noe der, noe som knapt nok har blitt gjort siden 1979. Og forrige utgave av Audi A6 var jo også en veldig bra bil. Ergo – her kan man videreføre det meste og heller bruke litt ressurser på markedføring, for så å tjene djevelsk mye penger.
Hva har så egentlig skjedd med denne bilen? Det som har blitt forandret er først og fremst på motorsiden, der de samme gamle motorene har blitt optimalisert for å yte litt mer og forurense litt mindre. Utvendig er det vanskelig å finne stort nytt å glede seg over. Det er mulig designerne har greid å lure konserncontrollerne ved å gi bilen litt lengre akselavstand og nye lys. Det er også mulig at dørhåndtakene ser litt annerledes ut og at det ikke bare er hyllevare fra forrige modell. Ellers er det meste som før.
Gjesp.
Interiøret bringer heller ikke mye nytt til torgs, men det var da også veldig bra på utgående modell. DNs testbil var utstyrt med ekstremt komfortable seter (kr. 23.060), noe som gjør sittelivet nydelig. Førerposisjonen er bortimot perfekt og veldig funksjonell. Audis løsning med knapper til betjening av kjørecomputer, musikk og radio i midtkonsollen er kanskje det mest brukervennlige og geniale systemet som finnes per i dag.
DNs testbil var generøst satt opp med ekstrautstyr man strengt tatt ikke visste man har behov for. Skjønt, generøst er vel feil ord. Nærmere 300.000 kroner for ekstra gadgets er jo tross alt noe. Og har man egentlig bruk for DVD-veksler (kr. 7780) i en bil? Eller den såkalte «active lane assist»? Greier man ikke å holde seg innenfor stripene på veien, burde man kanskje holde seg unna bilkjøring?
Men greit nok. Det er frivillig om man vil betale 6820 kroner for taktrekk i sort stoff eller om man vil spandere på seg skinnovertrekt midtkonsoll til 7780 kroner. Uansett er det sannsynligvis her Audis slagord «Vorsprung durch Technik» ligger. Forspranget kommer som følge av kunder som er dumme nok til å betale for all denne teknikken de egentlig ikke har bruk for.
Testbilen med treliters dieselmotor, et kostbart understell med tusen innstillinger og firehjulstrekk er virkelig en kjøremaskin man kan like. Motoreffekten er bunnsolid, selv om testbilen føltes litt treg på lavt turtall. Det at firehjulsdriften i hovedsak styrer kreftene bak, er jo artig nok for en bilprodusent som prediker forhjulstrekkets fortreffelighet. Men også her er det de samme økonomene som styrer konsernet. Å konvertere Audi til en ekte premiumbil med bakhjulsdrift er jo selvfølgelig et kostnadsspørsmål.
A6 møter knallhard konkurranse. BMW 5-serie blir aldri feil, Mercedes E-klasse har klasse, og begge har bakhjulsdrift. Nå kommer også Jaguar XF som stasjonsvogn, og kan dermed bli noe mer enn for spesielt interesserte. Og det er nettopp her A6 kommer inn. Det er en veldig bra bil for alle som ikke er spesielt interesserte.
Les flere biltester her. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.