Dagligvarekjeden Bunnpris har fått tommelen opp for å bruke fingeravtrykkskanner for å sjekke om kundene er gamle nok til å kjøpe øl og tobakk.
Det er klart etter at Personvernnemnda har gitt kjeden grønt lys til å innføre et slikt system, skriver Dagens Næringsliv.
Nemnda har behandlet en klage fra Bunnpris etter at Datatilsynet først sa nei til ordningen siden tilsynet mente den ville komme i konflikt med personopplysningsloven.
Dette har nå Personvernnemnda avvist fordi den mener at fingeravtrykket ikke skal brukes til å identifisere en person, men bare for å avgjøre om personen er over eller under 18 år.
De første skannerne kan være på plass i butikkene til høsten.
– Vi har allerede bestilt systemet, vi hadde ventet at saken ville få dette utfallet, sier Bunnpris-sjef Christian Lykke.
Løsningen er utarbeidet av it-leverandøren Visma, og i tillegg til Bunnpris kan systemet også leveres til NorgesGruppen og Rema 1000, som alle er kunder av Visma Retail.
Selve registreringen skjer ved at kundene første gang legitimerer seg og legger inn fødselsdato og fingeravtrykk. Ved senere kjøp slipper betjeningen å sjekke legitimasjon manuelt. Systemet vil også gjøre innføring av selvbetjeningskasser enklere.
Datatilsynets direktør Bjørn Erik Thon tar det hele med fatning.
– Vi lever godt med dette vedtaket. Vi har følt at vi har vært bundet av lovregler vi mener har vært for strenge, sier Thon.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.