Rieber & Søn har besluttet å bytte navn på den kjente og for mange kjære, for andre mislikte, krydderserien Black Boy.
- Det stemmer. Fra og med september kommer vi gradvis til å erstatte Black Boy-merket med ny krydderportefølje som får navnet Toro, sier direktør for kommunikasjon i Rieber & Søn, Geir Mikalsen.
Mikalsen bekrefter overfor DN.no at hovedårsaken til byttet er at de ikke ønsker et navn enkelte mener har rasistiske undertoner.
- Vi har diskutert dette i Rieber en stund, og vi oppfatter Black Boy som å være et lite heldig navn i 2010.
Endelig bestemt
Flere generasjoner nordmenn har vokst opp med merket i butikkhyllene, og mange vil ganske sikkert mene det var tilstrekkelig å fjerne den lille, svarte gutten fra logoen.
Men Rieber ønsker å være på den sikre siden.
- Noen vil helt sikkert stille spørsmål ved hvorfor vi i all verden velger å endre et så etablert merkenavn. Men vi vurderte argumenter for og i mot og kom til at vi ikke ønsker et merke som i 2010 kan oppfattes som rasistisk, sier Mikalsen i Rieber & Søn.
Med internett har forbrukerne fått en ny mulighet til å påvirke produsenter i sine valg av både navn, design og vareutvalg.
- Men vi har ikke opplevd noe sterkt press for å endre navnet, selv om det har vært sporadiske henvendelser. Det blir heller ikke aktuelt å gå bort fra beslutningen nå, sier han.
Overhodet ikke rasistisk ment
Rieber & Søn overtok "Black Boy"-merket da de kjøpte Elverum-selskapet Nopal AS i 2003. Opprinnelig var det H. Christian Olsens Efterfølger som introduserte merket i Norge.
DN.no har ikke klart å finne ut nøyaktig når merket dukket opp i norske krydderhyller, men trolig var det tidlig på 50-tallet.
- Jeg er temmelig sikker på at det var i 1952, sier Ulf Ertsås til DN.no.
Ertsås er blant dem i Norge som har og har hatt mest kunnskap om krydder. Han startet selv i H. Chr. Olsens Eftf. i 1987, firmaet som startet i Oslo i 1926 og innførte Black Boy. Ertsås ble senere fabrikksjef på krydderfabrikken Nopal AS i Elverum i 1996.
Under OL på Lillehammer var det en som ble sterkt indignert over å finne Black Boy-krydder i spisesalen. Ulf Ertsås.
Nyheten om at erverdige Black Boy nå må skifte navn på grunn av det moderne samfunnets krav til respekt for andre raser, tar han med ro.
- Det er klart det er litt vemodig. For meg er navnet positivt ladet. Men jeg forstår at de ønsker å skifte navnet. Det var et resultat av sin tid, og et merke kunne aldri fått et slikt navn i dag, sier han til DN.no.
- Kan det tenkes at det lå visse rasistiske undertoner bak da krydderet fikk sitt navn på 50-tallet?
- Nei, overhodet ikke. Navnet ønsket å formidle noe eksotisk i kombinasjon med bildet av en svart gutt. Slik jeg kjenner de som står bak firmaet er det helt utelukket at det var rasistisk ment, fremholder Ertsås.
OL-protest
Den tidligere krydderfabrikk-sjefen kan ikke huske at det har kommet mange reaksjoner på navnet tidligere. Med ett unntak:
- Under OL på Lillehammer i 1994 var det en utøver i den amerikanske delegasjonen som ble sterkt indignert over å finne Black Boy-krydder i spisesalen. Det gikk visst så langt som at det ble skrevet et brev til statsminister Gro Harlem Brundtland, men ellers har det vært forbausende lite støy rundt navnet, sier den tidligere fabrikksjefen.
Kjenner du til andre produkter som burde få nytt navn? Diskutér saken under. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.