Centimeter avgjør suksess
Myndighetskravet er at et asfaltlag skal være minst fire cm. Legger gutta fra Asfalt AS fem, går butikken dårlig. De har blitt gode på øyemål.
01:12
Publisert:

I et nytt boligfelt i Skjeggestadåsen i Re kommune i Vestfold legges det asfalt ved en stikkvei.

– Dagens jobb er å legge 120 tonn asfalt her. Ifjor la selskapet totalt 16.000 tonn asfalt. Jeg tror vi kommer til å legge like mye asfalt i år, sier Pål Nyegaard (49), daglig leder og eier av selskapet Asfalt as.

Firmaet er gaselle-vinner i Vestfold. Hans selskap har vokst over 1100 prosent i omsetning de siste fire årene ved å få et større innpass i asfaltmarkedet i Vestfold. Veksten skyldes ikke store asfaltoppdrag.

– Jeg holder meg langt unna store kontrakter med eksempelvis Statens vegvesen. Vil heller være der man tjener penger, sier han.

Hoppet av etter kjøp

Nyegaard er en erfaren asfaltarbeider og aktør i bransjen.

Daglig leder og gründer Pål Nyegaard i Asfalt.
Daglig leder og gründer Pål Nyegaard i Asfalt. (Foto: Skjalg Bøhmer Vold)
– Jeg begynte i asfaltbransjen som 16-åring. Jeg var skolelei og gikk rett i arbeid i et asfaltselskap, sier gründeren.

Unggutten var ivrig og besteg raskt dampveivalsen.

– Ledelsen i firmaet trodde nok jeg var eldre enn det jeg var, sier Nyegaard med et smil om kjøringen av «asfaltdoningen» uten førerkort.

På slutten av 1980-tallet ble asfaltselskapet han var ansatt i kjøpt opp av Fjeldhammer Brug.

– Jeg ville ikke være med mer med den nye eieren.

Fikk ti års karantene

Lite visste han da at Fjeldhammer Brug, som var en del av Icopal-konsernet, skulle dukke opp igjen ved neste korsvei.

– Jeg begynte hos en graveentreprenør. I 1990 startet graveentreprenøren og jeg en asfaltfabrikk, Stokke Pukkverk. Men i 1995 ble pukkverket vårt kjøpt opp av Fjeldhammer Brug. Da inngikk vi en tiårs karanteneavtale med dem. Vi skulle ikke gå inn i asfaltbransjen i avtaleperioden. Rent juridisk hadde de ikke krav på å holde oss utenfor bransjen mer enn fem år, sier Nyegaard og rister på hodet.

I 13 år var han ingen «asfalt-cowboy».

– Jeg kjøpte ny gravemaskin og ble entreprenør.

«Starte i dårlig tider»

Da finanskrisen traff den vestlige halvkule med stor tyngde på slutten av 2008, startet Nyegaard selskapet Asfalt as.

– Man skal alltid starte selskaper i dårlige tider og ikke i gode. Da kan man være med på oppturen som kommer, sier Nyegaard.

Med det klare produktnavnet på selskapet har han tatt opp kampen i asfaltmarkedet i Vestfold.

– I fylket er det 11 asfaltaktører hvor de største er dominerende. De store aktørene setter premissene ved at de har egne asfaltverk. Derfor har jeg kjøpt et asfaltverk som skal være klar til produksjon i neste år. Fabrikken får en kapasitet på mellom 20.000 og 30.000 tonn. På sikt bør selskapet få en omsetning på 50 millioner kroner. Jeg vil ikke bli større enn det, sier Nyegaard.

«Positivt for konkurransen»

Asfaltproduksjon i Norge domineres av tre store aktører, Veidekke, NCC Roads og Lemminkäinen. Ifjor hadde de tre selskapene tilsammen en markedsandel på 73 prosent av en totalproduksjon på syv millioner tonn, viser statistikk fra Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA).

– Det har aldri vært produsert så mye asfalt i nyere tid som ifjor, sier Arne Aakre, avdelingsleder Vei og jernbane i EBA og viser til at produksjonen i 2004 eksempelvis var på litt over fire millioner tonn.

Gasellevinneren Asfalt as legger, som navnet tilsier, asfalt i et nytt boligfelt i Vestfold. Fra venstre: Remi Nyegaard, Piotr Nocon, Geir Carlsen og Adrian Stanislav.
Gasellevinneren Asfalt as legger, som navnet tilsier, asfalt i et nytt boligfelt i Vestfold. Fra venstre: Remi Nyegaard, Piotr Nocon, Geir Carlsen og Adrian Stanislav. (Foto: Skjalg Bøhmer Vold)
Konkurransetilsynet er glad for at gaselleselskapet i Vestfold vil starte med produksjon av asfalt i neste år.

– Det er positivt for konkurransen at mindre selskaper etablerer pukkverk for å kunne produsere asfalten selv, sier Rudi Wiers, seniorrådgiver i Konkurransetilsynet.

Totalt er det rundt 20 aktører som produserer asfalt i Norge.

Konkurransetilsynet jobbet i flere år med en kartellsak i asfaltbransjen i Midt-Norge.

I 2011 ble det kjent at selskapene NCC og Veidekke hadde inngått prissamarbeid og fordelt asfaltkontrakter mellom seg i Midt-Norge. En distriktsleder i Veidekke og en regionsleder i NCC hadde samarbeidet om anbud.

I sommer ble det klart at Borgarting lagmannsrett fastsatte boten ilagt NCC AB og NCC Roads til 150 millioner kroner. NCC har anket dommen.

En centimeter avgjør

I det nye boligområdene i Skjeggestadåsen gjør gasellevinneren i Vestfold asfaltoppdrag for en entreprenør.

– Her har vi lagt asfalt siden 2013, sier Nyegaard mens han følger nøye med på asfaltleggingen.

Ifølge gründeren skal tykkelsen på asfalten være fire centimeter.

– En centimeter ekstra, så blir det dårlig butikk.

– Og hvordan sjekker du det?

– Ser det. Har erfaring. Jeg går aldri med målebånd, sier Nyegaard.

– Hva er det verste som kan skje?

– Dersom arbeidet ikke er utført fint, er det ute med oss. Viktig at vi får et godt rykte. Når folk betaler for en ting, er det jo greit at det ser fint ut.

   

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.