Discovery og Canal Digital er enige om en ny avtale. Elleve dager etter at tv-skjermene gikk i svart for en million seere er TVNorge og tolv andre kanaler nå tilbake på skjermen.
Men nå kommer et etterspill som fort kan ramme seernes lommebok.
«Fremtidige prisjusteringer er naturlig,» skriver Canal Digital Norge på Facebook.
Hvem tar regningen?
Discovery-sjef Harald Strømme sa da konflikten låste seg for 11 dager siden at han bare har bedt om en prisøkning tilsvarende en kaffekopp per kunde per år.
I praksis viste det seg at Pris for kaffekoppene: Inntil 300 mill.
Discovery har trolig tapt flere millioner kroner som følge av konflikten.
Om de gjør det opp igjen med betingelsene i den nye avtalen gjenstår å se, men selv da kan Canal Digital fort komme til å skyve regningen videre.
Tror på prisøkning
– Vi vet ingen ting om hva Canal Digital vil gjøre. Men jeg antar at det vil kunne komme en prisøkning, sier forbrukerombud Gry Nergård.
Hun sier Forbrukerombudet nå vil følge nøye med på hva Canal Digital foretar seg og hvilke endringer de eventuelt gjør i prisene på abonnementene til kundene sine.
Må få si opp uansett bindingstid
Om det kommer en «ikke ubetydelig» prisøkning, må Canal Digitals kunder varsles minst en måned i forveien og få muligheten til å si opp abonnementet – uansett bindingstid.
– Ønsker de å skru opp prisen, står de fritt til det. Men da må kunden få mulighet til å gå fra avtalen, sier Nergård.
I tillegg forventer Forbrukerombudet at dagens kunder uansett får prisavslag for tiden tv-skjermen gikk i svart og eventuelt erstatning for økonomiske kostnader relatert til det samme.
Facebook-spørsmål
På Facebook-siden til Canal Digital Norge jubler svært mange kunder over at TVNorge og Discovery-kanalene nå er tilbake på skjermen.
Men noen er også bekymret over regningen:
«Hvor mye vil dette koste kundene da,» spør en kunde.
Svaret fra Canal Digital Norge kommer kjapt:
«Vi har prioritert at kundene våre ikke skal få urimelige prisøkninger. Fremtidige prisjusteringer er naturlig, når disse eventuelt kommer og hva det blir kan vi ikke si noe om».
Økt omsetning
Tirsdag presenterte Telenor sine resultater for fjerde kvartal 2015. De viser at inntektene øker både i Canal Digital Norges parabolvirksomhet og i Canal Digital Kabel.
Canal Digital mistet tre tusen satellittkunder, men økte omsetningen i fjerde kvartal som følge av positive valutaeffekter.
Tallene for satellittvirksomheten gjelder hele Norden:
Lese mer om medier, kultur, nett, teknologi? Følg DN Etterbørs på Twitter
Les mer:
TV Norge taper to millioner kroner dagen
Plomberer TV-en for å slippe lisensen
Se video:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.