Forbrukerombudet er ikke fornøyd med tempoet i det forestående frislippet av rundt en million norske bredbånds- og tv-kunder.
I dag må kunder av Get og Canal Digital kjøpe tv-pakker fra kabelselskapene for å få bredbånd. Men stadig flere ønsker ikke å betale for noe annet enn bredbånd.
Istedet vil de velge tv-menyen selv fra strømmetjenester som NRK, TV 2 Sumo, Netflix og Viaplay.
TV 2-sjef Olav T. Sandnes varslet nylig tung satsing på Sumo og at 750.000 Sumo-kunder kan være innen rekkevidde i 2020.
LES OGSÅ: Tungt skyts mot Canal Digital
Forbrukerombudet har tidligere konkludert med at dagens tvungne tvangssalg av bredbånd og tv-pakker er ulovlig.
Kabelselskapene har lovet å slutte med det innen utgangen av 2016. Men så langt har lite skjedd, utover pilotprosjekter.
LES OGSÅ: Varsler «voldsom kamp» om tv-seerne
Nå krever ombudet svar.
Begynner å haste
I et brev til Get og Canal Digital mandag morgen skriver Forbrukerombudet:
«Nå begynner det å haste med en omlegging. Vi har derfor bedt om et møte med begge selskaper for å få klarhet i hvordan de vil sørge for at dette kommer på plass innen utgangen av året.»
– Vi blir jevnlig kontaktet av forbrukere som lurer på når de kan kjøpe internett uten at de samtidig må betale for en tv-kanalpakke de ikke ønsker seg. Kabelselskapene har foreløpig vært sparsommelige med informasjon til forbrukerne om dette. Vi ønsker derfor klare svar på når og hvordan dette gjennomføres, sier fungerende forbrukerombud Bente Øverli i en melding fra Forbrukerombudet.
LES OGSÅ: TV 2-direktør og reklametopp blir gründere
Kunden må få informasjon
I møtet vil Forbrukerombudet etterlyse hvilken informasjon selskapene har tenkt å gi kundene sine om endringene.
Ombudet er kjent med at enkelte kunder av Canal Digital allerede har fått mulighet til å kjøpe bare internett, men at disse har blitt fakturert for linjeleie.
I etterkant av denne saken har flere andre forbrukere kontaktet DN om lignende opplevelser.
Har du fått påslag på bredbåndsregningen etter å ha sagt opp tv-pakken din? Send gjerne epost til journalist Bjørn Eckblad.
Må informere om valgmuligheter
Ombudet ønsker å vite om praksisen med ekstra nettleie til rene bredbåndskunder er noe Canal Digital tenker å fortsette med, og hvordan dette kommuniseres til kundene.
– Kundene har krav på god informasjon om hvilke valgmuligheter de har og hvor mye hvert enkelt produkt koster, sier Øverli.
Øverli forutsetter at kabelselskapene holder løftet om å avvikle koblingssalget i 2016.
Stiller på møte
Informasjonssjef Tormod Sandstø i Canal Digital sier kabelselskapet vil stille på møtet med Forbrukerombudet.
- Vi er opptatt av å ha en god dialog med forbrukermyndighetene, og stiller selvfølgelig til møtet. Vi har hatt møter og orientering med forbrukermyndighetene fortløpende og ønsker selvsagt å fortsette med det. Og vi gjentar også det vi har sagt tidligere, at vi skal lansere dette i løpet av 2016, sier Sandstø.
Get: Har tv som grunnprodukt
- Vi har jevnlige møter med Forbrukerombudet om denne og andre saker, og ser frem til et nytt møte, sier Øyvind Husby, direktør for samfunnskontakt i Get TDC.
Han ville i forrige uke ikke gå i detaljer om hvordan Get har tenkt å gjennomføre endringene.
Han svarte slik på spørsmål om bredbåndskunder som sier opp tv-abonnementet sitt vil få dyrere bredbånd enn før:
– Get investerer opp mot en milliard i året i nett og infrastruktur til norske kunder, og det er selvfølgelig viktig å finne en modell som gjør at vi kan fortsette med dette. Vi er et tv-selskap som har tv som grunnprodukt, men har gitt kunder valgfrihet til å velge bredbånd i tillegg for dem som ønsker det. Felleskostnadene er imidlertid allokert til grunnproduktet. Vi jobber nå med ulike løsninger som gjør at vi kan fortsette å investere i nett og infrastruktur til norske kunder, men kommenterer ikke på hva vi endelig lander på før det er klart, skrev Husby til DN.
Følg markedene med DN Investor
Hør podkast spesial: Vi gir deg hovedtrekkene, vinnerne og tapere, reaksjoner og stridstemaene i budsjettforhandlingene.
Hør DN-podcast om granskningsindustrien: Slik granskes de store norske selskapene. En av landets mest erfarne granskere Jan Fougner forteller.
Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.
Vi vil gjerne høre fra deg! Send oss en mail på mre@dn.no.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.