109.986 kroner er ikke store penger for en mann som Christen Sveaas. Likevel møtte han i tirsdag opp i Oslo Tingrett for å kreve nettopp dette beløpet fra luksusbilforhandleren Insignia AS.

Sveaas gikk til sak mot Insignia fordi bilforhandleren har holdt tilbake deler av et depositum, etter at milliardæren kansellerte en avtale om å kjøpe toppmodellen av en Range Rover Sport på 2,1 millioner kroner.

Sveaas synes ikke det er rimelig at selgeren holder tilbake det de mener er et fortjenestetap på den avtalte handelen med ham.

- Nei, jeg gjør ikke det. Det er derfor vi står her, sa Sveaas og lo.

Han hadde nettopp ankommet rettssalen med en fargerik sykkelhjelm under armen.

Mener tapet ikke kan bevises

Insignia hadde allerede lagt inn bestilling på bilen Sveaas ønsket seg. De hadde ikke mulighet til å avbestille denne etter at Sveaas kansellerte kontrakten høsten 2013. Derfor har de i lang tid forsøkt å selge Range Roveren på nettstedet Finn.no til 2,2 millioner kroner, rundt 100.000 kroner mer enn Sveaas egentlig skulle betale for bilen.

Sveaas’ advokat Håkon Ustadheim prosederte blant annet på at Insignia ikke hadde lidt noe tap, fordi bilen ikke er solgt og at et eventuelt tap dermed ikke er påregnelig.

- Utgangspunktet var at jeg syntes det ikke var rimelig at han skulle tjene to ganger på den bilen, sa Sveaas i retten.

- Jeg er ikke bilforhandler. Men jeg synes ikke det er rimelig at jeg betaler denne erstatningssummen, sa han.

Så snart Insignia mottok Sveaas’ avbestilling ba de produsenten om å endre farge og ekstrautstyr på bilen. Sveaas hadde nemlig noen særegne ønsker.

- Sveaas ønsket bilen i en litt spesiell farge, en rød-oransje farge. Selv pleier han å si ”jeg har råd til å bestille den fargen jeg vil ha.” Men det har ikke vi, vi må bestille mer kurante farger som vi vet selger, sa stabssjef i Insignia, Mads Dessen.

For å begrense tapet og gjøre den allerede bestilte bilen mer salgbar, ble den derfor lakkert i sort.

Avbrutt av dommeren flere ganger

I tillegg til pengene og renter som Insignia holder tilbake krever Sveaas forhandleren for saksomkostningene betalt og erstatning for utgifter til juridisk bistand.

Og omkostningene av å trekke hverandre for retten for knappe 110.000 kroner ble et tema så snart retten ble satt tirsdag morgen. Tingrettsdommer Inger Kjersti Dørstad var ikke fornøyd med at partene hadde satt av hele dagen til saken.

- Dette er en sak som burde gå etter småkravsprosessen, sa hun.

- Man må passe på at saksomkostningene ikke overstiger selve tvistebeløpet. Jeg må oppfordre advokatene til å skjære dette ned til det mest nødvendige, sa dommeren.

Flere ganger avbrøt hun Sveaas’ advokat Ustadheim og ba ham avslutte eller hoppe over deler av sin argumentasjon.

Mener den hører hjemme i rettssalen

Ustadheim forstår dommerens bekymring over bruk av rettens tid, men mener likevel det er viktig og riktig å trekke saken for domstolen.

- Forbrukere og privatpersoner har anledning til å benytte domstolen hvis de mener seg urettmessig behandlet. Og så ubetydelig er ikke dette beløpet, sier Ustadheim til DN.

- Dessverre har kostnadene forbundet med rettssaker blitt så høye at det blir mer enn tvistesummen. Men det er to ressurssterke parter som er uenige om en avtale og om rettsregler, og da er domstolen rette instans for behandling dersom de ikke kan bli enige på annen måte, sier han.

Ustadheim mener også salget av Range Roveren med fem liter bensinmotor kunne heves etter angrerettloven, fordi handelen foregikk over epost og dermed var et såkalt fjernsalg. Dette bestrider Insignia, om mener det er forbrukerkjøpsloven som gjelder, og dermed prinsippet om full erstatning.

En time og ti minutter ut i sin prosedyre ble Ustadheim nok engang avbrudt av dommeren. Hun hadde gitt ham maksimalt én time til prosedyren, og var åpenbart utålmodig.

Seierssikker

Insignias advokat Steinar Backe er sikker på at Sveaas har trukket hans klient for retten forgjeves.

- Jeg er ganske sikker på at vi blir frifunnet. Insignia har hatt et fortjenestetap, det ligger i dagen når bilen ikke blir solgt, sier han til DN.

Advokat i Norges bilbransjeforbund, Marica Gilhuus-Moe var til stede i rettssalen hele dagen. Hun blir overrasket dersom Sveaas får medhold i sitt søksmål.

Gilhuus-Moe forteller at avbestillinger ofte forekommer i bilbransjen, men at det er sjelden de ender i retten.

- Dette er en viktig sak for vårt medlem Insignia og for bransjen forøvrig. Hvis Sveaas får medhold i denne saken vil det kunne få uheldige konsekvenser for bransjen, sier Gilhuus-Moe.

Les også: - Nå skjønner jeg hvorfor Stoltenberg var så stille (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.