Det nordiske markedet for oppkjøpsfond, det såkalte private equity-markedet (PE), har på få år rukket å bli en milliardindustri. Kunsten å kjøpe selskaper billig, for så å systematisere og effektivisere dem, og selge dyrt med 3-5 års horisont har blitt stuerent, og stadig mer profesjonalisert.

Men, like viktig som effektivisering og kommersiell suksess, må oppkjøpsfondene vise at de evner å komme seg ut med gevinst i tide. Motivet er å legge grunnen for nye runder med kapitalinnhenting, til nye oppkjøpsfond.

Og gitt at mange selskaper har vært eid lenge, vil man vil få se et stort antall salg de neste tre årene, ifølge corporate-sjef Petter Bakken i Arctic Securities.

Bakken er ansett som en av Norges ledende personligheter innen fusjoner og oppkjøp og var i en årrekke sentral i pengemaskineriet til meglerhuset SEB Enskilda. I 2007 startet han sammen med Carnegie-topp Gaute Eie og kollega Mads Syversen meglerhuset Arctic Securities.

Ser økt aktivitet i andre halvår
Det har vært stor aktivitet både på kjøpersiden og selgersiden i PE-sektoren så langt i år. Bakken venter dette å styrke seg ytterligere i andre halvår.

- Det er mange prosesser som er i gang, og som ikke har blitt avsluttet, samtidig som at det også er prosesser som har blitt skjøvet på, sier Bakken til DN.no.

Finanskrisen kan gi "ketchup-effekt"
Finanskrisen har dessuten skapt et etterslep av både salg og kjøp av selskaper. Mye kapital som ble hentet før kredittskvisen i 2008 er ikke investert, ifølge ham.

Det er imidlertid like viktig for PE-selskapene å vise at de leverer, og at avkastningen og pengene blir tilbakebetalt til eierne. Og mens penger investert like etter finanskrisen først realiseres mot 2014, må de tidligste investerte pengene realiseres nå, i henhold til mandat, og for å tiltrekke nye penger.

- Fundraising er også en driver for exit, sier Bakken.

Corporate-sjefen mener i tillegg at den tiltakende aktiviteten i PE-markedet de to siste årene er et resultat av forbedret inntjening, et forbedret gjelds- og egenkapitalmarked og større multipler.

Det har også medført at mange selskaper er til salgs, og antall transaksjoner har økt. Mens det samlet var 29 kjøp- og salgstransaksjoner i det norske venture og PE-markedet i 2009, økte dette til 38 i 2010. I årene før finanskrisen var antallet 37 (2008) og 59 (2007). Hittil i år har det vært 16.

- Og man skal huske på at det kjøpt vesentlig mer enn det er solgt, sier Bakken.

Attraktivt i Norden
Etter gode tiår for PE-selskaper i markeder som USA og Europa, har det blitt en mangel på de lavthengende fruktene. Dette gjør at flere utenlandske aktører nå fester blikket på Norden. For, her er PE-industrien fortsatt i en tidig fase, og avkastningsmulighetene deretter.

Dette har også lokket verdens største oppkjøpsfond, private equity-bransjens forbilde og grunnlegger Kohlberg, Kravis, Roberts & Co. (KKR) til våre bredder. I 2010 sikret det amerikanske oppkjøpsfondet seg det norske programvareselskapet Visma etter en intens budkamp.

Les også: Selger Visma for 11 mrd

Proffere og mer risikovillige aktører
Den lokale PE-bransjen har også utviklet seg kraftig de siste årene. Mens aktørene tidligere skydde investeringer i sykliske bransjer som shipping, offshore og olje på grunn av iboende volatilitet, er dette i dag ingen hindring.

- Dette har endret seg totalt de siste årene, sier Bakken.


Fra å være et lite miljø, med få tilgjengelige oppkjøpskandidater og begrenset med exit-muligheter, er dette nå ifølge meglerhustoppen snudd helt på hodet.



Mens det i år 2000 kun var fire PE-selskaper som hadde mer enn 10 millioner euro, omkring 80 millioner kroner, i kommitert kapital, forvaltes cirka 60 milliarder kroner av den norske PE-industrien i dag.


I en salgsprosess med en strukturert auksjonsrunde opererer Arctic Securities med en bruttoliste på 70-90 aktører. Av disse får 30-50 aktører tilbud om et prospekt hvor selskapets finansielle og kommersielle aktiviteter gjennomgås, et såkalt informasjonsmemorandum. Av disse gir 15-20 aktører bud.



God spredning, og hett i oljeservice
Corporate-sjefen mener bransjefokus på transaksjonene hittil har vært tilfeldige. Dette vises blant annet i så forskjellige tilfeller som KKRs kjøp av Visma (september 2010), svenske Altors kjøp av treningskjeden Elixia (juni 2011), og norske FSNs kjøp av antivirusprogramvareselskapet Norman (juni 2009).

- Det er ikke noe system i transaksjonene, det er situasjonsbetinget, sier Bakken, som likevel tar et lite forbehold;

- Men, det er spesielt høy interesse for norske oljeserviceselskaper, sier han.

Bakken gikk også i fjor høst ut og pekte på at oppkjøpene innen oljeservice ville fortsette. Han spådde en utvikling med utenlandske aktører som kjøpere, drevet av et stadig voksende behov for konsolidering og størrre enheter.

- Det er et tankekors er at vi ikke greier å beholde mange av de mest attraktive bedriftene, som Odim, APL og Roxar. Ofte er det store oljeserviceselskaper som kommer på banen og plukker opp spennende teknologi, sa han til Dagens Næringsliv i oktober 2010.

Mindre avstand - aktive år
Arctic-toppen anser kjøpsappetitten som størst blant bedrifter med en markedsverdi på mellom 500 millioner og 3 milliarder kroner.

- Det er stor interesse og mye kapital tilgjengelig for kjøp, sier Bakken.

Bedre makroutsikter og økt ilgjengelighet på gjeldsfinansiering er også ventet å bidra til økt oppkjøpsaktivitet fremover. Finanskrisen har også bidratt til at gapet mellom kjøper og selger har blitt mindre, samt at en rekke PE-aktører er i exit-modus, ifølge ham.

- Vi tror det blir noen aktive år, sier Bakken.

Les også: - We want to buy your company (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.