Denne uken kan det kriserammede flytende produksjonsenhetselskapet Sevan Marine få nådestøtet. Det vil isåfall bli en av norgeshistoriens største konkurser.
Onsdag morgen stanset Oslo Børs handelen i Sevan Marine-aksjen før børsåpning.
"Forhandlingene mellom Sevan-styret og obligasjonseierne fortsetter. Selskapet vil gi beskjed om resultatet av forhandlingene innen børsåpning torsdag og har bedt Oslo Børs om at handelen i aksjen stoppes inntil meldingen foreligger", skriver Sevan i en børsmelding onsdag. Dermed har styreleder Jens Ulltveit-Moe gitt selskapet ett døgn til før han eventuelt går til skfiteretten.
Setter ultimatum
Igår ettermiddag hadde selskapets styre sitt kanskje viktigste møte.
– Vi har gitt obligasjonseierne et ultimatum til klokken åtte i morgen tidlig (onsdag morgen, red. anm.). Hvis vi da ikke når en enighet, må vi begjære oppbud, sa styreleder Jens Ulltveit-Moe til DN ved 15-tiden igår.
– Vi driver for kreditors regning og har gjort det siden mai/juni. Det har vært greit så lenge vi har hatt en konstant dialog med kreditorene. De avtalene vi har med obligasjonseierne, løper ut denne uken. I henhold til norsk lov er det kriminelt å drive for kreditors regning. Derfor må vi nå sette hardt mot hardt. Styrets beslutningen er enstemmig, sier han til Dagens Næringsliv.
Bare skritt fra skifteretten
Onsdag morgen var styret i dialog med sine advokater og rådgivere om en løsning.
Etter hva DN.no erfarer forbereder styret i Sevan nå et løp mot skifteretten i løpet av dagen. En begjæring om et oppbud kan ligge hos sorenskriveren i Arendal allerede torsdag morgen klokken 09.00.
Samtidig fortsetter forhandlingene om et kompromiss.
Skylder rådgiverne penger
Selskapets gjeld må restruktureres. Styret må derfor komme til enighet med obligasjonseierne.
I tillegg skal de finansielle rådgiverne ha sitt. Etter hva DN.no erfarer skal meglerhusene som har bistått selskapet ha inntil syv millioner dollar, over 40 millioner kroner, utestående. Dette er penger selskapet per i dag ikke har. Dermed blir flere meglerhus også i realiteten kreditorer, blant dem; DnB Nor Markets, ABG Sundal Collier, Pareto og SEB Enskilda, som alle er rådgivere i den pågående finansielle restruktureringen av selskapet.
- Uansvarlig
Etter hva DN.no erfarer er ikke styret, eierne og obligasjonsholderne langt i fra hverandre i kompromissforslaget som ligger på bordet.
- Det ville være uansvarlig ikke å gå for det, sier en aktør til DN.no. Spørsmålet blir dermed om regningen fra meglerhusene er det som skal bidra til å velte selskapet.
Konsernsjef Carl Lieungh uttalte nylig til DN.no at han ikke trodde utfallet av forhandlingene ville være klart før i siste time. Sevan Marines kreditorer ga i sommer selskapet et pusterom til utgangen av september for å finne en finansieringsløsning.
Trenger penger
Sevan Marine eier tre flytende produksjons- og lagringsskip (FPSOer), der to er på kontrakt, ett i Brasil og ett i Nordsjøen. Det tredje skipet, "Sevan Voyageur", er under ombygging ved Nymo-verftet i Arendal. Kostnadssoverskridelsene har vært store, og enheten har sålangt kostet 1,1 milliarder kroner. Enheten skal på kontrakt i Nordsjøen på nyåret, en avtale som står i fare dersom ikke selskapet får tilført kapital til å fullføre arbeidene.
Selskapet er avhengig av akutt kapitaltilførsel, forlengelse av løpetid og avdragsprofiler for eksisterende gjeld, og at obligasjonseierne som har ytt selskapet lån går med på konvertere gjelden til aksjer. Enkelte obligasjonseiere, som har pant i selskapets verdier og dermed er sikret ved en konkurs, har sterkt motsatt seg dette.
Sevan Marine har en bank- og obligasjonsgjeld på rundt 5,4 milliarder kroner, hvorav i alt fem obligasjonslån på 4,2 milliarder kroner.
Les også:
Sevan-sjefen tror på løsning i siste time
- Fullt kaos i Sevan
Ny kostnadsbombe fra Sevan Marine
Angriper Sevans redningsaksjon
Sevan Marine vurderer konkursbeskyttelse (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.