Mitt kjøretøy
Ford Business Coupé
Denne skoesken var den første i sitt slag
T Karl Eirik Haug
F Sune eriksen
Når rock’n'roll krasjer med en handelsreisendes Ford, er Per Andreas Jevne fornøyd.
T Karl Eirik Haug
F Sune eriksen
FORD ‘49
Introdusert i 1949: ny design med uavbrutte karosseriflater; første Ford uten utstikkende skjermer.
Karosseritypen kalt «skoeske» og «badekar» på folkemunne.
Et utall varianter, deriblant denne Business coupé.
Modelltypen opphørte i 1951.
Bil-CV
2010 A Ford hot rod (1928)
2011 Chevrolet Bel Air st. v. (1963)
2018 Chevrolet Bel Air 2 d. (1963)
2019 Ford Roadster (1934)
2020 Ford Business Coupé (1949)
2021 Ford Victoria (1951)
2022 Ford Tudor hot rod (1931)
2023 Ford 3 Window Coupé (1936)
2023 Mercury M100 (1956)
2023 Buick Sedanette (1949)
FORD ‘49
Introdusert i 1949: ny design med uavbrutte karosseriflater; første Ford uten utstikkende skjermer.
Karosseritypen kalt «skoeske» og «badekar» på folkemunne.
Et utall varianter, deriblant denne Business coupé.
Modelltypen opphørte i 1951.
Per Andreas Jevne (60), lærer ved Byåsen VGS yrkesfag i Trondheim, manøvrerer kodede stilarter i spesialkomponert Business Coupé-format.
Forklar fenomenet Business Coupé?
Fra 1930-tallet ble slike spesialbygget for USAs omreisende selgere. Mindre kupé enn vanlig coupé eller sedan, ga langt større bagasjerom. I bagasjen hadde selgerne sko, klær eller andre varer. Det uvanlig korte taket gir en fascinerende form.
Hvorfor så breiale striper?
Såkalte scallops er en klassisk stil innen custom-lakkering. De stiliserte flammene på panseret, langs sidene og på koffertlokket forsterker bilens former. Jeg ville tilføre bilen noe av min egenart: Med stripene ble den plutselig min.
Elevene dine lakkerte stripene?
Ja, jeg tar gjerne med alle mine biler på jobb i tur og orden. Jeg vil gjerne gi yrkesfaget dybde og historikk, vise hvordan stil og utførelse henger sammen og overføre noe av den kulturen jeg står for.