«Jeg kjenner at jeg har sykt lyst til å kjøpe meg noen nye ting. Men siden vi prøver å leve en litt mer bærekraftig livsstil, skal vi kanskje selge noe før vi kjøper noe nytt.»
Det sier gjenbruksinfluenser Jenny Gehrken (21), i en reklamevideo for Helthjem på Tiktok.
«Så vi føler at vi kommer i null.»
Slik setter hun ord på en ny markedsføringstrend som bidrar til å popularisere og normalisere gjenbrukskulturen, samtidig som den også skaper et bilde av gjenbruk som en måte å rettferdiggjøre nytt forbruk.
La oss kalle denne kjøp og selg og kjøp-trenden for en bruktkarusell.
Her oppsummert i fire steg.
Steg 1: Vi får lyst på noe nytt.
Ønsket om å oppgradere garderoben er nok gjenkjennelig for mange – særlig når en ny sesong melder seg. Nesten umerkelig siver siste mote inn i mobil-feeden fra Instagram og Tiktok, motenettsteder og algoritmestyrte reklamer. Men også fra tv-serier, talkshow, musikkvideoer, røde løpere – og bybildet.
Kommentar
Slik opprettholder gjenbruksappene fast fashion-syklusen
Foto: Sigurd Fandango