Hvorfor trygler folk på Finn om å få kjøpe ødelagte kofferter for tusenvis av kroner? «Kan gjerne ha litt patina!» lyder én Ønsket kjøpt-annonse. «Ønsker å kjøpe en godt brukt Rimowa koffert», etterspør en annen. 

Illustrasjonsbildene viser kofferter full av klistremerker, og et av det tyske merkets egne kampanjefoto: en slank hånd tilhørende en svartkledd person som holder i en koffert med tydelige bulker i den rillede overflaten.

Tomt skall. I 2016 ble koffertprodusenten Rimowa, grunnlagt i 1898 og kjent for smarte kvalitetskofferter i aluminium, kjøpt av den franske motegiganten LMVH for 640 millioner euro. Siden er prisene på en ny koffert tredoblet, det ene litt tvilsomme designsamarbeidet etter det andre lansert, og nye produktkategorier introdusert med jevne mellomrom. 

Resultatet: Rimowa er overalt. 

Folk leier ut koffertene sine på Finn («med klistremerker!») for tusenvis av kroner for en helg. Subjekt-redaktør Danby Choi rullet nylig ut av reality-huset der TV 2-serien «Spillet» foregår med to av de karakteristiske aluminiumskoffertene (som siden 2000 oftere er laget av polykarbonat, det vil si plast) på slep. 

Dress shirt, Flash photography, Tableware, Sleeve, Collar

Kommentar

Leier ut bulkete
kofferter på Finn

Foto: Sigurd Fandango

Aluminumskoffertene
fra Rimowa er overalt.

t Maja Hattvang

30. Mars 2024