Urdyret. Bjørn Ransve flikker på maleriet «Momentant syn». Han vil helst at dyrene han maler skal utviklet seg til tidløse urdyr. Om det er hester eller løver, er han ikke sikker på.
Bjørn Ransve er norsk kunstlivs kontinuerlige troll i eske.
tekst Hugo Lauritz Jenssen foto Sigurd Fandango
7. desember 2022
Løvens gap
Urdyret. Bjørn Ransve flikker på maleriet «Momentant syn». Han vil helst at dyrene han maler skal utviklet seg til tidløse urdyr. Om det er hester eller løver, er han ikke sikker på.
Kunstner Bjørn Ransve i møte med Nicolai Tangen: – Jeg ante ikke hvilken pris jeg skulle sette på bildene. Koster en tegning 50 kroner? Et maleri 50.000?
tekst Hugo Lauritz Jenssen foto Sigurd Fandango
7. desember 2022
Løvens gap
Urdyret. Bjørn Ransve flikker på maleriet «Momentant syn». Han vil helst at dyrene han maler skal utviklet seg til tidløse urdyr. Om det er hester eller løver, er han ikke sikker på.
Gjennom snart seks tiår har Bjørn Ransve (77) overrumplet kunstpublikum med plutselige kunstneriske hallingkast og de mest forbløffende – og sjokkerende – kursendringer.
– Vendepunktene har inntruffet når jeg har kommet til veis ende. Noen ganger har jeg forandret meg mot min egen vilje. Men jeg har ikke alltid likt det. Det har vært drevet av en indre, psykisk tvang.
Startstreker. Tidlig visste Ransve at kunsten måtte bli hans vei. Faren Haakon Ransve var en egenrådig karakter og en dyktig skredder den gang Oslo var full av loft med systuer, før konfeksjonen og fabrikksømmen raderte dem ut. Faren tok ham med på kunstutstillinger, høstutstillinger.
En gang oppsøkte unge Bjørn Ransve også Knut Yran, designeren som tegnet OL-plakaten i 1952. Moren Hildur hadde ringt ham for å høre om Yran kunne si noe om sønnens talenter og muligheter, hun var bergenser, full av energi, hun hadde en gnist. Så ble hun alvorlig syk, og døde.
Bjørn Ransve var mye syk som ung, og måtte holde sengen i lange perioder.
– Kanskje jeg lå og funderte. Ensomhet er ikke så dumt, det. Og en forutsetning for det å skape noe. Jeg har aldri vært redd for å være ensom. Jeg var enebarn, men hadde aldri behov for venner eller kamerater som liten. Og jeg hadde aldri noe ungdomsliv med alkohol ute på byen eller noe sånt.
– Du hadde ikke mye penger? Du levde på et eksistensminimum i mange år?
– Det skal gudene vite, sier han.
Latteren er tørr.
Resultatets betydning. Til å begynne med var bildene hans figurative, selv om han aldri har villet gjengi en virkelighet. Så ble de nonfigurative. Og nådeløst abstrakte.
Han har laget uforglemmelige bilder av indianere, løver, aper, harlekiner, avrevne hoder, svevende hjerter, nitid og presist oppstrekede geometriske former – den mangfoldige produksjonen rommer grafikk og maleri i svære formater.
Jeg står ikke og gleder meg over å male. Jeg forsøker å utsette det så lenge som mulig.
Bjørn Ransve – kunstner
Ansiktet utstråler et stort, gjennomgripende livsalvor. Han er iført noen godt brukte cowboystøvler – «innkjøpt i Syden en gang på 70-tallet». Rødrutet flanellsskjorte. Svart fleecevest. Oker bukser. Det grå håret er kortere enn det var. Men det er fremdeles ikonisk bustet. Etter det som virker som en uendelighet av kalamiteter, gjenvordigheter og stridigheter, hinsides selv de mest fantasifulle romaners arveplot og den dystreste Ibsen-dramatikk, hersker nå en stille ro over det hvitmalte murhuset med det store atelieret på Nesøya.
– Jeg står ikke og gleder meg over å male. Jeg forsøker å utsette det så lenge som mulig. Det kan selvsagt være øyeblikk da fargesubstansene forekommer meg deilige. Men jeg er jo bare ute etter sluttresultatet, altså om et bilde blir bra eller ikke. Prosessen interesser meg ikke spesielt, sier han.
Ransve tror at for andre kunstnere er kanskje prosessen viktig.
– Jeg kan vel oppnå en følelsesmessig tilfredsstillelse under arbeidet, kjenne at dette blir bra. Klare å innfri noe. Men det varer jo ikke så lenge. Jeg har holdt på i så mange år, laget en god del bilder. Men det er likevel tomt. Jeg kan bli overrasket når jeg ser en stor utstilling av mine bilder henge oppe. «Herregud, det er jo et helt livsverk!» kan jeg tenke. Men det føler jeg ellers ikke. Jo, forresten, kanskje lite grann mer nå enn før.
Bjørn ransve
Billedkunstner, født 16. desember 1944. Bor og arbeider på Nesøya.
Første ekteskap med kunsthistoriker Karin Mait Blehr (1942-2000). Andre ekteskap med overlege i kjeve- og ansiktskirurgi ved Ullevål sykehus Anne Marie Ransve (f. Enger, i 1959). De har barna Robin og Maria.
Utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole (SHKS, ofte bare kalt Kunst- og håndverksskolen) og Statens Kunstakademi.
Debuterte i 1968 på Høstutstillingen og med separatutstilling (tegninger og litografier) i Galleri 27.
Kunsten hans har tatt en rekke vendinger, fra det figurative til det rent abstrakte, og også over til konkret kuns.
Stilte i 1976 ut mer enn 400 tegninger i Munch-museet. Plakaten ble delt mellom Munch og Ransve.
Festspillutstiller i Bergen i 1985. Har stilt ut på de mest sentrale kunstarenaer i Norge.
Vinteren og våren 2022 viste Haugar kunstmuseum (Tønsberg) «State of the Art», en monumental utstilling av Bjørn Ransves grafiske arbeider fra tidlig 60-tall frem til i dag.
Nasjonalmuseet har til nå kjøpt inn cirka 130 verk av Ransve. Nicolai Tangen har kjøpt inn mer enn 300 verk – de er plassert i Kunstsilo i Kristiansand/Ako Kunststiftelse. Også andre, betydelige private kunstsamlere har kjøpt Ransves kunst.
Arnoldsche Art Publishers i Stuttgart ga ut tre kolossale bøker med Ransves kunst (tegninger, maleri og grafikk), mellom 2006 og 2013. Bøkene fremviser 3400 bilder over 2036 store sider. Samlet vekt er 17,6 kilo.
Boken «Det endelige bildet. En samtale med Bjørn Ransve» av Alf van der Hagen lanseres 17. november av Forlaget Press.
Vindpust av undring. Bjørn Ransve er intenst – og lavmælt – tilstedeværende. Fra atelierets slitne, skinntrukne ørelappstol understreker han at kraniene – som engang tilhørte et menneske og en løve med huggtenner som krumme dolker – vanligvis oppbevares et helt annet sted i bygningen. Ransve maler aldri etter modell.