Fem norske kvinner om hvorfor de velger dress.

Anette Trettebergstuen troppet opp på slottsmiddag i smoking.

tekst Anna Skavlan foto Trine Hisdal
styling Christine Ledang Hår  Sissel Fylling
Fotoassistent Joakim SOllermann

Da den franske motedesigneren Yves Saint-Laurent (1936–2008) laget sin første dress – mer spesifikt smoking – for kvinner i 1966, ville han lage et antrekk som ikke handlet om mote eller trender. «Dette er et stilig plagg, ikke et moteriktig plagg», sa han. «Mote blekner, men stil er for alltid.»

To år senere ble imidlertid den amerikanske sosietetskvinnen Nan Kempner nektet inngang på restauranten La Côte Basque i New York. Grunnen? Hun hadde på seg dress. Faktisk var det Yves Saint-Laurents nå ikoniske Le Smoking, men det gikk åpenbart under hovmesterens radar.

Kempner fikk ikke lov til å spise middag i bukser. Hun tok dem av seg og spiste heller middag i bare jakken.

Et tiår senere spradet moteikon Bianca Jagger rundt i en hvit utgave av Le Smoking, og skuespiller Diane Keaton kledde seg opp som karakteren Annie Hall i vest og langt slips. Og på 80-tallet, da Giorgio Armani designet en tidlig utgave av det kvinnebladene i dag kaller power suit – med store slag og enda større skulderputer – ble dressen et symbol for kvinner som gikk inn i mannsdominerte yrker.

Respekt. Denne sesongen har dressen nok et gyllent øyeblikk. Valentino, Prada, Louis Vuitton, Versace, Stella McCartney – og selvfølgelig Saint Laurent – er bare et knippe av designerne som inkluderte dressen i sine høstkolleksjoner for kvinner.

Tenåringsidolet Zendaya går i dress på rød løper, Beyoncé og Janelle Monáe velger den på scenen. Kim Kardashian har dratt frem 80-tallets power suit i sitt nye yrke som advokat.

– Hvis du søker trygghet i klær, så er det en stabilitet ved dressen. Den er ikke støtende, og du viser respekt, sier den tidligere Savile Row-skredderen Andres Feet (33), kjent fra «Symesterskapet» på NRK.

– Om du investerer i en god dress, så vet du at den kommer til å vare lenge, så lenge du holder deg i midten av veien stilistisk.

Feet påpeker også dressens egenskap til å få den som bærer den, til å se hakket skarpere  ut.

– Det handler om å skape form som ikke nødvendigvis er der. Vi ser etter proporsjoner og håper å få personen til å se mest mulig flatterende ut. Man skal se sitt beste ut, det er målet med skreddersøm.'

DAGNY NORVOLL SANDVIK

For popartisten Dagny er dressen det perfekte sceneantrekket. Men hun kler seg ikke i dress for å bli tatt på alvor.

Jeg går i dress og anser meg selv på mange måter som sterk, men jeg er ikke sterk fordi jeg går i dress. Hvorfor sier vi power suit og aldri power-kjole? Jeg hadde jo vært like «sterk» om jeg gikk i en yndig kjole

Dagny Norvoll Sandvik – popartist

Da Dagny Norvoll Sandvik (32) var barn, hadde hun en rosa dress. Hun matchet den med altfor store lilla platåsko og en glitrende lilla flosshatt. Hun kan ikke huske hvor hun hadde fått dressen fra, men hun kan huske at hun var i ekstase.

20 år senere, da hun bodde i London, fant hun en nesten identisk dress på en bruktbutikk – heldigvis i voksenstørrelse denne gangen.

– Den kostet 30 pund og var i perfekt stand. I hodet ser jeg for meg at det var en eldre, fargerik dame som hadde eid den, forteller hun.

Igjen var hun overlykkelig.

– Smaksmessig er det lite som har endret seg for meg på 20 år.

Dagny Norvoll Sandvik (32)

Popartist, født i Tromsø i 1990.

Debuterte med singelen «Backbeat» i 2016. Debutalbumet «Strangers/Lovers» kom i 2020.

Signert for Republic Records, et selskap under Universal Music.

Nominert til seks Spellemannpriser.

Vant «Årets låt» under P3 Gull i 2020, for låten «Somebody».