Jaguar XK120 OTS

Dette var verdens raskeste bil i 1950

T Karl Eirik Haug

F Sune eriksen

15. april 2024

– I over 120 skrangler den riktignok fryktelig.

T Karl Eirik Haug

F Sune eriksen

T Karl Eirik Haug

F Sune eriksen

8. april 2024

Bil-CV 

1978 Alfa Romeo Alfasud Ti (1976)

1985 Ford Sierra (1982)

1988 Jaguar XK120 OTS (1950)

1993 VW Caravelle (1991)

1998 Ford Mondeo «Gaffa» (1996)

2009 Citroën C5 (2003)

2009 Citroën Pluriel (2005)

2011 MG MGA (1960)

2016 BMW 325i Cabriolet (2009)

2018 BMW 220d xDrive (2015)

Jaguar XK 120 OTS 1950

Nummer 107 av 240 håndbyggede eksemplarer i aluminium.

Første eier: Nat Bailey (White spot-gründer) i Vancouver i Canada.

Ramme i tresorten ask, sekssylindret motor på 3,4 liter.

La grunnlag for fem seire i Le Mans mellom 1951 og 1957.

OTS: Open Two Seater.

Restaurert av XK-spesialisten Guy Broad i Coventry i England.

Land vehicle, Automotive tire, Wheel, Sky, Car, Cloud, Hood

Jaguar XK 120 OTS 1950

Nummer 107 av 240 håndbyggede eksemplarer i aluminium.

Første eier: Nat Bailey (White spot-gründer) i Vancouver i Canada.

Ramme i tresorten ask, sekssylindret motor på 3,4 liter.

La grunnlag for fem seire i Le Mans mellom 1951 og 1957.

OTS: Open Two Seater.

Restaurert av XK-spesialisten Guy Broad i Coventry i England.

I 36 år har kvalitetsrevisor Randi Riise (71) i RR Consulting i Oslo hatt kontroll på en katteskapning som er like kvikk som sjelden.

Hva gjør Jaguaren så forbasket unik?

Den er nummer 107 av bare 240 håndbyggede aluminiumsbiler, før Jaguar gikk over til stål. I 1988 fikk mannen min, Dag Arne Skjærholt, og jeg mulighet til å overta den. For å få råd, valgte vi å forsake andre ting.

Hva krevde Jaguar-kjøpet?

Dag Arne satte til side pengene han ikke brukte på røyk. Og hver gang prisen på en 20-pakning sigaretter steg, økte han sparebeløpet. Vi kjørte også familiens bruksbiler inntil de måtte til hugging. En Ford Mondeo døpte vi om til Ford Gaffa, av åpenbare årsaker.

XK sto ferdig restaurert i 2009?

Dag Arne og jeg hadde mange hyggelige turer til Birmingham for å følge restaureringen. Ja, alle detaljer ned til fargevalg er styrt av slik den så ut som ny i 1950.