Nissan Leaf
– Jo større kontrast mellom bilen og meg, desto mer skinner jeg
T Karl Eirik Haug
F Sune eriksen
4. Mars 2024
Riksrabulisten gleder seg til endelig å skilles fra bilen.
T Karl Eirik Haug
F Sune eriksen
T Karl Eirik Haug
F Sune eriksen
29. januar 2024
Bil-CV
2013 Nissan Leaf (2012)
2021 Nissan Leaf (2020)
NISSAN LEAF
2011: Første versjon lansert i Norge.
2018: Omfattende facelift som beholdt de gamle dørene.
Rekkevidde: 270 og 385 antatte km.
Totalt rundt 80.000 eksemplarer solgt i Norge, fortsatt landets mest solgte elbil gjennom tidene.
Ny, mer høyreist arvtager ventet innen et år.
NISSAN LEAF
2011: Første versjon lansert i Norge.
2018: Omfattende facelift som beholdt de gamle dørene.
Rekkevidde: 270 og 385 antatte km.
Totalt rundt 80.000 eksemplarer solgt i Norge, fortsatt landets mest solgte elbil gjennom tidene.
Ny, mer høyreist arvtager ventet innen et år.
Sanna Sarromaa (44) – finne, feminist og ufrivillig pendler – vil selge bilen straks hun slutter som lærer i Hamar. I april starter hun tilværelsen som fotgjenger i Oslo og journalist i Minerva.
Hva slags bil vokste du opp med?
Min handelsreisende far byttet bil ofte, alltid Mazda eller Nissan. Den siste, en rød Nissan Bluebird, krasjet broren min og jeg på veien til pappas begravelse. Så den døde på sett og vis sammen med ham.
Hvilken image gir din Nissan Leaf?
At jeg er en fattig alenemor med lang pendlervei. Jeg er et vanlig, kjedelig menneske. Likevel er bilen min på ingen måte en forlengelse av min identitet.
Du kaller deg «trofast leafoman»?
Jeg er leafoman fordi Leaf er det minste av alle onder, når jeg først må pendle daglig fra Lillehammer til lærerjobben på Hamar. Jeg hater konseptet bil, men er jo glad at jeg innenfor dette fordømte konseptet har funnet en Nissan som fungerer.