Mitt kjøretøy
Skoda 1201
Denne bilen har interiør i krystall
T Karl Eirik Haug
F Sune eriksen
Tsjekkisk krystall og skjulte rom gir Per Kristian Eng mystikken han vil ha.
T Karl Eirik Haug
F Sune eriksen
Bil-CV
1984 VW 1200 (1952)
2004 Skoda 1201 (1956)
2005 Ford Fiesta (1986)
2015 Alfa Romeo 159 (2008)
2016 Minerva KK (1914)
2016 Packard 633 (1929)
2016 Tatra 600 (1952)
2019 Tesla Model 3 (2019)
2022 Skoda 1201 varebil (1957)
Skoda 1201
Basert på P1800 (1961–1973).
Produsert i 1972 og 1973 i 8077 enheter.
Design: Jan Wilsgaard.
Kategoriseres som såkalt shooting brake.
Største eksportmarked: USA.
Arvtager: Volvo 262C (1977–1981).
Skoda 1201
Basert på P1800 (1961–1973).
Produsert i 1972 og 1973 i 8077 enheter.
Design: Jan Wilsgaard.
Kategoriseres som såkalt shooting brake.
Største eksportmarked: USA.
Arvtager: Volvo 262C (1977–1981).
Per Kristian Eng (67), pensjonert avdelingsleder ved Gjøvik VGS, omfavner en tsjekker som trosset kommunistregimet med ekstravagante detaljer.
På 1960-tallet skulle 1956-modellen bli russebil?
Ja, men russen ga heldigvis opp planene. I 1965 ble den isteden lagret i tussmørket på en låve med bare 34.000 på kilometertelleren. 39 år senere fikk jeg kjøpe den for 5000 kroner.
Hvorfor ville ingen andre ha den?
I Norge ga halvgamle biler fra kommunistland liten eller ingen status. Den måtte bli skikkelig gammel for å bli verdsatt. Jeg husker disse Skodaene fra oppveksten, og flere deler nå begeistringen min for den kupéformede taklinjen.
Interiøret ser dyrt ut?
Ja, du finner nydelig, tsjekkisk krystall i detaljer som taklys og askebeger. Akkurat her gjorde fabrikken seg flid på et nivå som du bare fant i få luksusbiler.