Motor

Dette er Norges eldste Golf.

Bilen består av 5200 enkeltdeler.

Finn Gjestland (73) har brukt 21 år på å restaurere den.

Motor

Dette er Norges eldste Golf.

Bilen består av 5200 enkeltdeler.

Finn Gjestland (73) har brukt 21 år på å restaurere den.

En blankpolert rød bil står parkert utenfor et mursteinshus i Porsgrunn. Det er Norges eldste Golf.

– Alt er fra 1974, sier Finn Gjestland (73).

Han åpner panseret.

– Til og med slangeklemmene. Og ledningene ligger kveilet slik de gjorde. Selv klistremerkene i dørkarmen har jeg restaurert.

Denne Golfen var en av de 25 aller første som kom til Norge, de ankom med båt fra Tyskland en julidag for akkurat 50 år siden, og rullet rolig ut på Bekkelagskaia. Gjestland fikk fatt i den på 1990-tallet, og da hadde den hatt seks eiere. Den hadde krasjet, den hadde rustet, den kunne ikke lenger kjøres.

– Det ble en form for besettelse å gjenskape Golfen. Den skulle se ut akkurat slik den gjorde da den kom ut fra bilforhandleren i 1974.

– Hvor lang tid brukte du på det?

– Nei … Det tok 21 år.

T  John-Arne ø. Gundersen

F  Nils Vik

sLierskogen, Askim, Porsgrunn,

Stavern, Bekkelaget og Skøyen

4. Juli 2024

Motor vehicle, Automotive design, Alloy wheel, Tire, Car, Sky, Hood, Tree

Billedtekst. Billedtekst.

Motor vehicle, Automotive design, Alloy wheel, Tire, Car, Sky, Hood, Tree

Billedtekst. Billedtekst.

Bilrevolusjon. «Hadde det ikke vært for Golf, ville ikke livet vært like morsomt de siste 50 årene», svarte biljournalist Jon Winding-Sørensen (83), åtte minutter etter at vi hadde sendt ham en epost hvor vi spurte om han ville møtes til et intervju. 

Anledningen var jo at Golf fyller 50 år, denne firkantede bilen som forlot samlebåndet for første gang 29. mars 1974, den tredje mest solgte bilen i verden gjennom tidene med over 37 millioner solgte.

Også i Norge har vi elsket Golf. Den er blitt kalt den norske nasjonalbilen og er Norges mest solgte bil med hele 18 år som landets toppselger. Frem til den siste dagen i mai er det solgt 279.661 nye Golf i Norge, men særlig flere kommer det ikke til å bli: 50 år siden den første ankom, er den aller siste på vei hit med båt fra Tyskland.

Etter den, er det slutt.

Ingen flere nye Golfer i Norge.

Så, tre dager etter den nevnte eposten: I Bilforlagets lokaler på Skøyen strekker en lang gang med kontorer seg bortover, og i enden siver hissig italiensk hiphop ut av dørsprekken. Der inne sitter den legendariske biljournalisten som har prøvekjørt over 2000 biler og fortsatt skriver flere artikler om dagen, 83 år gammel.

– Skrev jeg at livet ikke hadde vært like morsomt uten Golf? Ja, vel, Golf var jo en revolusjon da den kom. Jeg var faktisk til stede da Volkswagen viste frem Golfen for første gang for 50 år siden.

Norges eldste Golf. – Jeg tenkte det ville være moro å få tak i en av de aller første Golfene som kom til Norge, sier Finn Gjestland. Han fikk tak i en av Golfene som kom med den første båten til Norge, og brukte 21 år på å restaurere den.

NORGES ELDSTE GOLF. – Jeg tenkte det ville være moro å få tak i en av de aller første Golfene som kom til Norge, sier Finn Gjestland.