– Alkoholen var et misbruk, men narkotikaen var kun et bruk. Den har jeg hatt et formål med
tekst Sidsel Bjørseth
2. DESember 2022
Den danske regissøren åpner opp om angst, alkohol, Parkinsons-diagnosen – og om hvorfor han har isolert seg fra omverdenen.
FOTO: Casper Sejersen / Zentropa
tekst Sidsel Bjørseth
1. desember 2022 – København
Lars von Trier:
– Alkoholen var et misbruk, men narkotikaen var kun et bruk. Den har jeg hatt et formål med
Den danske regissøren åpner opp om angst, alkohol, Parkinsons-diagnosen – og om hvorfor han har isolert seg fra omverdenen.
FOTO: Casper Sejersen / Zentropa
Et rom med utsikt. Lars von Trier går litt rundt seg selv for tiden og forsøker å finne materiale som «kaller på ham». Det har ennå ikke skjedd. Han håper å bli frisk nok til å kunne lage enda en film. Å arbeide er den beste medisin mot angst og depresjon, ifølge regissøren.
– Det kunne vært mye verre.
Det er formiddag, utenfor vinduet glitrer det i oransje og gule blader. Filmregissør Lars von Trier (66) sitter ved spisebordet i et stort rom som forener kjøkken og stue. Han har mørk t-skjorte. Skjegget er grått. Hendene rister svakt. Over knokene står det F U C K.
Siden 1990-tallet har han vært en av Europas mest sentrale og nyskapende manusforfattere og filmregissører – med eksperimentelle og tidvis provoserende filmer som «Dogville» og «Manderlay», «Antichrist» og «Nymphomaniac».
Nå har han satt punktum for kultserien «Riket», og kanskje også for hele karrieren. Under postproduksjonen av «Riket Exodus» ble han diagnostisert med Parkinsons sykdom. Sykdommen ødelegger hjerneceller som er med å styre kroppens bevegelser, og forårsaker blant annet ufrivillig risting.
Huset hans ligger i en blindvei i en kupert forstad til København som blir kalt «danske Sveits». Fra veien er kun busker og trær synlige. En slak bakke leder opp til en hage med et sekskantet drivhus og en trebenk. Det svarte trehuset med utsikt over elven ligger omringet av store eiketrær.
På bordet foran regissøren står en drikkeflaske med sugerør. Han snakker langsomt, med klar stemme, og er fortsatt kjapp i replikken.
– Jeg var visst mer forfengelig enn jeg trodde, sier han.
– Når man rister, tenker man at folk ser det. Jeg har isolert meg her oppe en god stund, men nå forsøker jeg å få et sosialt liv igjen.
FOTO: Micheline Pelletier / Gamma-Rapho via Getty Images
Ung og opprørsk. Provokasjon har alltid vært viktig for Lars von Trier. Han er dansk films kontroversielle hovedskikkelse, kjent som både nyskapende geni og skandaløs provokatør.
Noe med film. Lars von Trier ble født i Kongens Lyngby i 1956 og vokste opp et steinkast fra der han sitter nå, sammen med foreldrene og sine to eldre brødre.
Som barn av foreldre som var radikale under studentopprøret i 1968, hadde han en fri oppdragelse i regi av moren, Inger Høst. Hun var idealist og kommunist. Faren, Ulf Trier, hadde jødisk bakgrunn, og Lars von Trier identifiserte seg sterkt med den kulturelle delen av det jødiske samfunnet.
Allerede i barndommen begynte han å lage korte filmer, og 12 år gammel prøvde han seg som barneskuespiller i Thomas Windings tv-serie «Hemmelig sommer». I et avisintervju fra den gangen forteller von Trier at han ikke er sikker på sine ambisjoner som skuespiller, men noe med film vil han i hvert fall arbeide med.
Som 20-åring begynte han å studere filmvitenskap ved Universitetet i København, før veien gikk videre til regilinjen ved Den danske filmskole tre år senere.
– Jeg tror jeg så tre filmer hver dag mens jeg gikk på filmskolen, sier han.
– Jeg laget meg et lite depot av gode filmer som jeg lot meg inspirere av, fra skapere som Tarkovskij og Antonioni.
Etter filmskolen sluttet han helt å se nye filmer – en regel han fortsatt forsøker å leve etter.
– Grunnen til det var at jeg risikerte å bli begeistret over noe nytt, sier han.
– Jeg har brutt regelen én gang, da jeg så den første «Matrix»-filmen. Den var fantastisk. At jeg har sett den, skinner gjennom i «Riket Exodus».
Lars von trier
Dansk manusforfatter og filmregissør
Født i 1956 som Lars Trier.
Utdannet ved Københavns Universitet (1976–1979) og Den danske filmskole (1979–1982).
Etablerte produksjonsselskapet Zentropa i 1992, sammen med Peter Aalbæk Jensen.
Har blant annet skrevet og regissert «Riket» (1994), «Breaking the Waves» (1996), «Idiotene» (1998), «Dancer in the Dark» (2000), «Dogville» (2003) «og «Antichrist» (2009).
Har mottatt Gullpalmen i Cannes (2000), Danske dramatikeres hederspris (2006), Nordisk råds filmpris (2009) og Sonningprisen for fortjenstfullt arbeid for europeisk kultur (2018).