Sinte skyer truer på himmelen over Vestfold. Rundt kontrolltårnet på Sandefjord Lufthavn Torp, eller Oslo Lufthavn som enkelte og litt billigere flyselskaper for enkelthetens skyld benevner den, henger en stor plakat med teksten "New thinking, new possibilities".
På taket av parkeringshuset noen hundre meter unna står 60 flunkende nye Hyundai i40. Det er det som er den nye tenkingen, og dermed også de nye mulighetene. Enn så lenge er de nye mulighetene rene, nær uberørt av menneskehånd. Med unntak av en hengslete ung tysker som febrilsk gnir med et gjenstridig pusseskinn og prøver å bli kvitt dråpene fra siste regnskyll.
Det er ikke bare bare å arrangere lansering av en ny bilmodell i et land der værgudene ikke alltid er å stole på, hverken tidlig eller sent på sommeren. Men Hyundai har vært ute en vinternatt før, og vet hva som kreves.
- Hyundai i Europa slår på stortrommen og har invitert alle sine viktigste forbindelser i Europa til å oppleve lange norske sommerkvelder, sier Morten Brusletto, som promoterer bilmerket i Norge. Nå skal også Norge promoteres.
I et hvitt stort telt står Nespresso-maskinen klar til bruk for de 400 europeiske biljournalistene som ventes å lande på asfaltstripen noen hundre meter borte. Biljournalister generelt, og europeiske spesielt, er vant til å skjemmes bort.
Ved en stor disk står en mengde pene, unge damer i drakt som ønsker velkommen i det vi kommer inn. Biljournalister liker unge damer med potensial til å skjemme bort.
- Ahh, Norwegians! Welcome, sier den peneste. På engelsk, med tydelig tysk uttale.
Norske journalister er i den første gruppen, som denne uken får prøve den nye storbilen fra den koreanske bilprodusenten.
- Choose a colour and engine you would like to try! sier en av de hyggelige damene og viser oss bort til en høyreist dataskjerm. En stor tabell viser alle de 60 bilene som snart skal berøres av biljournalister fra 28 land.
- Ta en grå en, sier fotograf Hege.
- Bil nummer 14, sier jeg. Man er ikke mer dristig enn den gjengse norske bilkjøper, det blir en grå med dieselmotor.
Ferden går fra Torp til Larvik. Via helikopter har planleggerne i Hyundai sjekket og valgt veiene som er plottet inn på kartet. Navigasjonen viser oss med myndig, og i overkant høy røst, frem og tilbake og rundt og rundt på de små asfaltveiene ved flyplassen. Dermed tar de få kilometerene i luftlinje mellom Torp og Larvik tre timer med enkelte kunstneriske stopp.
- Landskapet og veistandarden byr på stor variasjon, noe som er viktig når man skal bli kjent med en ny bil, sier Brusletto.
Vel fremme på Farris Bad er trioen Stordalen, Hagen og Treschows badeland for de neste ukene forvandlet til et hektisk europeisk lanseringshotell med bilplakater stående i resepsjonen, biler stående på stranden, og en rekke unge menn med mørkeblå Hyundai-regnjakker gestikulerende på utsiden.
De unge mennene viser veien til resepsjonen. Den grå bilen kan settes igjen ved døren. Men ettersom det er tre dråper regn i luften, riktignok store, kommer selvsagt nok en vakker og like ung dame ut med en paraply for å geleide Hyundais viktigste forbindelser inn døren. Det er oss.
En halvtime senere sitter vi i en mørk sal. Alle er stolte av at President Han har valgt å berike oss med sitt nærvær, sies det. President Han forklarer hvor viktig den nye bilen er for verdens femte største bilprodusent.
- This is the beginning of a new chapter, sier President Han, før han for andre gang bukker dypt for første gruppe viktige forbindelser. I Hyundai er maktstrukturen tilsynelatende ganske klar. Chang Kyun Han er øverste sjef for Hyundai i Europa, og nå føler også vi oss beæret over at store Han har kommet til lille Larvik for å hilse på. Men nå skal Han spise. Det klart for mat til alle de viktige personene, også italieneren, som med kveldens eneste spørsmål til bilprodusentens europeiske ledelse fikk til svar at luftmotstanden på den nye stasjonsvognen er under 0,30; den er 0,29.
- Vi hos Hyundai i Norge er svært stolt av å være vertskap for denne milepælen i selskapets historie, sier norske Brusletto.
På menyen står BBQ. Grilling. Totalt fravær av grilldress og tennvæske. Utlendingene skal få smaken på Norge, og fremdeles skjemmes bort. Ikke bare gjennom lange lyse kvelder, men også gourmetgrillet hvalkjøtt, reinsdyr og elg.
Viktige billanseringer er ofte plassert ved Middelhavet. En liten by ved Oslofjorden viser seg som et godt alternativ. Etter grillingen er himmelen mye blidere, og den lange lyse kvelden kan nytes til fulle av italienere og spanjoler. For oss nordboere er det såpass lite eksotisk at vi velger å dra hjem.
Bilen? Les test og se video: Som skapt for Norge
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.