Fredagsmagasinet D2 fra Dagens Næringsliv gjør det skarpt i lesermarkedet.
Antall lesere økte til 245.000 ifølge TNS Gallups undersøkelse Forbruker & Media 15/1.
I samme undersøkelse for et år siden hadde D2 234.000 lesere.
Økningen er på 4,8 prosent, og D2 øker dermed mest av de riksdekkende avisenes helgemagasiner - VG Helg, Dagbladet Magasinet og Aftenpostens A-Magasinet.
Finansavisens spesialiserte Motor-bilag er ikke med i tabellen, men hadde også sterk økning.
D2 øker mest
(lesertall i tusen)
Kilde: Mediebedriftene og TNS Gallup Forbruker & Media 15/1
Lesertallene for avisen Dagens Næringsliv viser også sterk fremgang. Avisen når nå flere lesere enn noengang.
Tallene fra TNS Gallup viser at tilsammen 517.000 lesere bruker Dagens Næringsliv daglig - på papir, nett og mobil.
Tull fra Hegnar
Mediebedriftenes Landsforening (MBL) presenterte også avisenes opplagstall for 2014.
Omleggingen av både tellemåte og presentasjon av disse tallene skapte, som forventet, kaos rundt dekningen av tallene i mediene.
Les saken: Talltrøbbel for mediene
På forhånd hadde avishusene i MBL kranglet internt om hvordan tallene skulle fremlegges.
Tirsdag gikk blant andre nyhetsbyrået NTB seg vill og la ut en sak om at Dagens Næringsliv mistet «mer enn 10.000 papirabonnenter» ifjor og hadde et opplagsfall på hele 13,2 prosent.
I Finansavisen var fallet, fortsatt ifølge NTB, mindre: Avisen mistet 4,7 prosent av sitt opplaget.
Faller ikke som stener
Begge deler var feil, men fant likevel veien til Trygve Hegnars leder i Finansavisen onsdag - under den slående tittelen «Faller som stener».
Hegnar skrev at «Landets tredje største avis, Dagens Næringsliv, falt brutalt ifjor, og mistet ikke mindre enn 10.679 kjøpere daglig».
For Finansavisen ble det også fall, «men heldgvis marginalt med 1.078 eksemplarer», skrev Hegnar.
- Det korrekte er at det offisielle opplagstallet for Finansavisen falt fra 24.742 eksemplarer i 2013 til 22.931 eksemplarer i 2014.
- Finansavisen opplevde dermed et fall på 1811 eksemplarer. Altså 7,3 prosent - ikke 4,7 prosent som Hegnar skrev.
- DNs offisielle nettoopplag falt med 958 eksemplarer eller 1,2 prosent. (se tabell under)
MBL har imidlertid sagt at fordi tellemåten er endret, kan det nye offisielle nettoopplagstallet for 2014 egentlig ikke sammenlignes med året før, særlig for aviser som Aftenposten og Bergens Tidende som har innført helt nye forretningsmodeller.
Ingen kommentar
Trygve Hegnar svarer slik på hvordan han kunne skrive feil om opplagstallene til både DN og sin egen avis.
- De tallene vi brukte var fra NRK og NTB. De var feil, og utover det har jeg ingen kommentarer, sier Hegnar.
NTB sendte ut en rettelse onsdag formiddag. Nyhetsbyråets toppsjef, administrerende direktør og sjefredaktør Pål Asbjørn Bjerketvedt, beklager det hele.
- Jeg ser det har vært mye debatt og forvirring rundt endringene som er gjort med opplagstallene. Det unnskylder ikke at vi ikke forstår tallene riktig og formidler gale tall – og dermed skaper inntrykk av en situasjon for DN som ikke stemmer med virkeligheten. Det beklager jeg, sier Bjerketvedt.
Dagens Næringsliv
* Papir i 2013 er beregnet ut fra det samlede digitale og papirbaserte opplaget DN rapporterte for 2013. 2014 gjelder MBLs offisielle tall.
** Digital for 2013 er beregnet ut fra DNs samlede rapporterte opplag og kan ikke sammenlignes med digitaltall for 2014. 2014 er MBLs offisielle tall og viser antall digitale kunder - ikke opplag.
*** MBLs offisielle nettoopplag. I 2013-tallet er det digitale opplagstallet beregnet.
Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter
Les også:
Vil sjekke om C More-kjøpet skaper konkurranseproblemer (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.