- Når Rema 1000 kommer med en generell påstand om å være billigst, må dette gjelde alle varer, i alle butikkene, og sammenlignet med alle konkurrentene, sier forbrukerombud Gry Nergård.
Flere busser i hovedstaden kjørte med følgende Rema 1000-reklame på: «På vei til butikken? Dra til den med landets laveste priser».
Forbrukerombudet reagerer på at påstanden står udokumentert, og mener den er villedende og lovstridig.
- Villedende prismarkedsføring kan skade forbrukerne økonomisk ved å tro at man gjør en «besparelse» som ikke er reell, sier Nergård, som legger til at hun er glad matvarekjeden fjernet reklamen.
- Ingen planer om lignende kampanjer
Direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Rema 1000, Mette Fossum Beyer, sier at reklamen ikke ble fjernet, men avsluttet i henhold til medieplanen.
- Vi har ingen planer om å kjøre lignende kampanjer, men alle pristestene viser at vi er billigst, og det ønsker vi å si, sier hun til NTB.
Fossum Beyer synes det i dag er vanskelig å markedsføre prisforskjeller uten at noen reagerer.
- Vi ønsker mer tydelighet slik at kunder kan se hvem som har lavest priser. Derfor ønsker Rema 1000 en offentlig prisportal, sier hun.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.