Det er analyseselskapet Oslo Economics som har fått oppdraget med å se på hvem som tjener mest når matprisene i Norge stiger. De har kommet fram til at det er de store matvarekjedene, melder NRK. Selskapet har sett på endringer i matvareprisene fra 2011 til 2014.
– Prisene fra leverandørene har steget noe, men kjedenes priser til forbrukerne har steget mer i denne perioden, sier administrerende direktør Helge Hasselgård i Dagligvareleverandørenes forening, som har bestilt rapporten.
Økte marginer
Mens leverandørenes priser til matkjedene har økt med 4 prosent, har prisene i butikkhyllene økt med 6 prosent, skriver Aftenposten. Det tilsier at marginene øker i butikkleddet.
– Endring i marginer er et mål på markedsmakt. Økningen her indikerer at konkurransen mellom kjedene er redusert, og at de derfor har anledning til å utøve mer markedsmakt, sier partner Jostein Skaar i Oslo Economics.
Mens en leverandør som Orkla sier rapporten samsvarer med det de har funnet selv, kjenner ikke de store kjedene seg igjen i det bildet som tegnes.
– Leverandørenes egen organisasjon fremstiller et skjevt bilde av virkeligheten, sier Bård Gultvedt, som er direktør for næringspolitikk og myndighetskontakt i NorgesGruppen.
Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan tar på sin side til orde for «en faglig økonomisk studie av hele den norske verdikjeden for mat».
– Rydde opp i debattene
– Vi kan sikkert alle bestille hver vår rapport som sier at noen andre i verdikjeden har skylden for prisøkninger. Til slutt blir alle stående og peke på hverandre. Norske forbrukere er ikke tjent med dette, og det er heller ingen av aktørene, sier han.
Reitan sier en studie av den typen han etterlyser, ikke er gjennomført siden 2001. Han mener en ny, omfattende studie bør gjennomføres på oppdrag fra Konkurransetilsynet så fort som mulig, «for å sikre god faglighet og uavhengighet».
– Den må ikke nødvendigvis bety en endring av politikken, men kan rydde opp i debattene som foregår, slik at riktig bjelle blir hengt på riktig katt, sier Reitan.
Virke raser mot rapport om matpriser (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.