Eieren av matkjedene Kiwi, Meny, Joker og Spar fikk ifjor en markedsandel på 41,2 prosent av det norske dagligvaremarkedet. Norgesgruppen har bare en gang tidligere vært over 40 prosent, og det var i 2009 da handelshuset hadde nøyaktig 40 prosent markedsandel.

– Dette er rekord for Norgesgruppen, vi har kommet opp på et bra nivå og er fornøyd med at alle våre kjeder øker i markedsandeler i 2015. Jeg vil takke alle ansatte for en sterk innsats. Året har vært preget av en tøff konkurranse, kanskje den tøffeste noensinne for å få kundene til å velge våre butikker, sier konsernsjef Tommy Korneliussen i Norgesgruppen til DN.

 

Tør ikke spå

Norgesgruppen hadde 39,9 prosent av mathandelen i 2014. Samlet ble det omsatte dagligvarer for 164,3 milliarder kroner ifjor, opp 2,6 prosent fra 2014, ifølge tall fra analyseselskapet Nielsen. Det er den svakeste veksten på mange år.

– Det var en hardere priskonkurranse enn vi har sett før, og dermed ble det en lav prisvekst ifjor. Jeg tør ikke spå veksten i 2016, sier Korneliussen.

Og legger til:

– Over halvparten av vår vekst er organisk, og det er et sunnhetstegn at vi klarer å vokse i de etablerte butikkene våre.

– Hva har du å si til de som mener Norgesgruppen blir stadig større og mer dominerende?

– Vi arbeider for at våre butikkjeder skal utvikle seg, og konkurransen er hard, så vi får se om utviklingen fortsetter. Det er ingen automatikk i dette.

Lav vekst for Rema

Les også: Shoppehopp i januar

Coops kjeder fikk en markedsandel på 27,9 prosent etter oppkjøpet av Icas butikker, mens Rema har 24,2 prosent av dagligvarehandelen i Norge. Rema hadde 23,7 prosent i 2014, mens Coop før Ica-oppkjøpet hadde 22,3 prosent. Bunnpris, som også overtok endel nye butikker med Ica-salget, økte ifjor sin markedsandel fra 3,4 til 3,9 prosent, ifølge Nielsen-tallene.

DN har tidligere i år omtalt analyseselskapet Nielsens uoffisielle månedstall for desember og januar. Disse viser at Norgesgruppens Kiwi-kjede har sterk vekst, at Coops lavprisutfordrer Extra tar markedsandeler både gjennom nye butikker og i sine eksisterende butikker, mens landets største enkeltkjede Rema 1000 sliter med å vokse.

– Vi har litt for lav fart, erkjente Rema-sjef Ole Robert Reitan til DN tidligere i år.

Les også: Bunnpris dropper Rema - Rema ber Konkurransetilsynet gripe inn

Overtar Bunnpris

Den minste av de fire dagligvareselskapene, Lykke-familiens Bunnpris, har i dag Rema som leverandør av matvarer. Fra årsskiftet bytter Bunnpris ut Rema med Norgesgruppens grossist Asko, noe som vil gi Norgesgruppen ytterligere vekst i 2016. Sist gang Norgesgruppen hadde over 40 prosent markedsandel i 2009 var selskapet grossist for Bunnpris.

Å få Bunnpris som storkunde igjen vil tilføre Norgesgruppens grossist Asko vel tre milliarder i økt omsetning, opplyste styreleder Torbjørn Johannson til DN tidligere i år.

– Avtalen med Bunnpris vil styrke Asko på Møre, i Midt-Norge og Nord-Norge, steder hvor vi i utgangspunktet står relativt svakt. Dette samarbeidet er viktig for Asko og bidrar til effektivitetsøkning og til å sikre arbeidsplasser i disse regionene, sa Johannson.

Les også: Konkursbo krever millioner fra Reitan (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.