Noen få lykkes godt, men mange lukes ut. For lokalmatprodusenter er det et trangt nåløye å komme seg inn i dagligvarekjedene.
For å få opp nye og etterspurte produkter går Meny bakover i verdikjeden og har innledet forpliktende samarbeid med flere lokalmatprodusenter.
– Vi forsøker å få opp norske produsenter på produkter som i dag ikke er tilgjengelig, sier Meny-sjef Vegard Kjuus.
Meny har involvert seg for å få opp bærekraftig produsert Telemark-røye og bistår Prima Jæren i en forsøksgård som skal utvikle en bedre angusrase for norskprodusert kjøtt.
Les mer om angusen: Satser 50 millioner på toppbiff
– Forpliktende samarbeid gjør det lettere for produsentene å satse. Vi prøver å ha en rådgiverfunksjon for produsenter som trenger vår kompetanse på handel, sier Kjuus.
Les mer dagligvarer i DN+:
Disse Rema 1000-kjøpmennene tjener best
Rema 1000-topp: - Butikkene er blitt for like
Sjokkprisene på vei ut
Hiver seg på Høies sukkerdugnad
– Reitan må slutte å syte
Samvirkets økodilemma
Lokalmat for 625 millioner
Selv om Meny involverer seg bakover i verdikjeden, har det ikke vært aktuelt å gå inn på eiersiden hos samarbeidspartnerne.
– Forbrukerne gir tydelige signal om hva de vil ha. Vi går inn på denne typen samarbeid for å få tempo opp og å få høyere innovasjonstakt. I tillegg til at vi gjør produktene tilgjengelig for kunder.
Les om kampen mellom supermarkedene i DN+: Satser på sunn vekst
Meny har avtale med 450 lokalmatprodusenter, og tilbyr over 2300 lokalmatprodukter.
Salget av lokalmat i Meny økte med ni prosent ifjor og var en av varekategoriene med sterkest utvikling. Totalt solgte kjeden ifjor lokalmat for 625 millioner.
Henter inn ny kyllingrase
Meny-sjefen fremhever spesielt veksten blant norsk håndverksost, grønnsaksprodusenter og håndverksbryggerier som drivere i utviklingen, men også innen kjøtt, kylling og fisk er det utvikling som bidrar til å løfte kategorien.
Meny har blant annet introdusert fersk rein fra Finnmark.
– Vi er de eneste som leverer fersk reinsdyr. Her bygger vi en varegruppe og utvider spisemønsteret.
Nå utvides sortimentet med den saktevoksende kyllingrasen Sasso som bruker dobbelt så lang tid på å oppnå slaktevekt som dagens kyllingrase Ross.
Rema kaster seg på
Også lavpriskjeder som Rema har trappet opp satsningen på norsk lokalmat. Lokalmatveksten er større enn snittet i bransjen.
– Flere og flere etterspør hvor maten kommer fra og hvordan den er produsert, sier kategoridirektør for ferskvarer Ole Førre Skogstø.
I lammesesongen tilbyr Rema lokale produkter som Lofotlam, Polarlam, Røroslam, Vossalam og Klosterlam som blir solgt i ulike lokalmarkeder.
Økologisk mat: Slukes av Rema
Rema-direktøren innrømmer at kjeden ikke har det samme utvalget som de store supermarkedene.
- Det er naturlig at supermarkedene har flere slike produkter enn lavpriskjedene. Vi jobber likevel dedikert med lokalmat, spesielt på økologiske produkter. Gjennom oppkjøpet av Kolonihagen vil vi for eksempel kunne tilby kvalitetsprodukter fra utvalgte gårder i Norge.
LES OGSÅ:
De skulle reklamere for lederkonferanse. Det gikk ikke som ventet
SE OGSÅ:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.