Dagligvareleverandørenes forening (DLF) har bestilt analysen fra Oslo Economics. Rapporten konkluderer med at de store matvarekjedene tjener mest når matprisene i Norge stiger, melder NRK.
– Dette er et bilde Virke overhodet ikke kjenner seg igjen i. Tvert imot viser Statistisk sentralbyrå (SSB) sin konsumprisindeks at prisene på matvarer og alkoholfri drikkevarer mot forbruker har økt med 4,3 prosent i den samme perioden, mens prisene inn til dagligvarehandelen har økt med 7,4 prosent, heter det i en uttalelse fra Norges nest største næringslivsorganisasjon.
Virke inviterer til presseseminar om pris- og marginutvikling i norsk dagligvarehandel tirsdag ettermiddag.
Også Rema 1000 har også reagert på studien og krever en uavhengig gransking av hele matvarebransjen.
Les mer: Rapport: Kjedene tjener mer enn produsentene på økte matpriser (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.