– Det koster å være kar, sier Torgeir Silseth, konsernsjef i Petter A. Stordalens hotellkonsern Nordic Choice, om regnskapet til prestisjehotellet The Thief på Tjuvholmen i Oslo.
Hotellet gikk i sitt første driftsår med et underskudd før skatt på 21,1 millioner kroner. Hotellselskapet tapte dermed ganske nøyaktig 500 kroner per rom per natt om underskuddet fordeles på de 116 rommene. Nordic Choice måtte spytte inn 15,7 millioner kroner i konsernbidrag for å sikre positiv egenkapital ved årsskiftet.
Rødere enn planlagt
9. januar ifjor åpnet The Thief dørene på Tjuvholmen, en bydel som i gamle dager var preget av kriminell og lyssky virksomhet.
– Jeg skal ikke legge skjul på at tallene ble rødere enn planlagt. Og det startet jo også ganske dårlig i januar ifjor, blant annet med en elendig score i en hotelltest i DN, sier Silseth.
DN ga hotellet 17 av 30 mulige poeng.
– Men så tok det seg jo veldig bra opp gjennom året. Omsetningsmessig og markedsmessig har The Thief vært en ubetinget suksess. Når vi måler markedspenetrasjon sammenlignet med Grand, Bristol, Continental, Saga og Grims Grenka lå vi ifjor på 1,6. Så langt i år ligger vi på 1,78, mens konkurrentene ligger på 1,0 i gjennomsnitt. Vi oppnår de høyeste romprisene i Oslo. Men det koster altså å starte et slikt hotell og ikke minst er det dyrt å opprettholde et så høyt servicenivå som vi har på The Thief, sier Silseth, som anslår at regnskapet for i år vil vise et underskudd på to-tre millioner etter en omsetning på 120 millioner.
– Ingen andre hoteller klarer å omsette for mer enn en million kroner per rom. Og neste år vil vi garantert gå med overskudd.
– Er det noe dere ville gjort annerledes om hotellet hadde blitt åpnet i dag?
– Det måtte være å låse dørene når DNs hotelltester kommer. Men spøk til side: Vi er ikke fornøyde med resultatene, men dette har vært en utrolig spennende etablering som vi ikke ville vært foruten. Vi er i en posisjon som gjør at vi har råd til å ta denne oppstartskostnaden.
Bedre på Farris Bad
Nordic Choice driver bare to hoteller i Norge som ligger utenfor de Choice-merkevarene Comfort, Quality og Clarion. The Thief er det ene, spahotellet Farris Bad i Larvik det andre. Regnskapet for Farris Bad viser økt omsetning og overskudd ifjor.
– Vi hadde røde tall der også i starten, men nå tjener vi penger og er godt fornøyde, sier Silseth.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.