Pilotprosjektet «Spill ut i verden» skal støtte norske dataspillselskaper med internasjonale ambisjoner.
Det vil bli satt av ti millioner kroner til satsingen.
Innovasjon Norge skal utforme innholdet i pilotprogrammet sammen med Kulturdepartementet, Norsk filminstitutt og dataspillbransjen.
- Det er første gang Innovasjon Norge får et oppdrag fra Kulturdepartementet, sier næringsminister Monica Mæland.
Kulturminister Thorhild Widvey presenterte spillsatsingen i forbindelse med at hun onsdag hadde trommet sammen til første møte i sitt nyoppnevnte Næringspolitisk råd for kulturell og kreativ næring.
Les også: Kulturelle kassasuksesser til nytt råd
Får råd fra datatopp
En av deltagerne i dette næringspolitiske rådet er Kim Daniel Arthur (35) fra Tromsø.
Han har både opplevd voldsomme oppturer og tilsvarende bratte nedturer som dataspillgründer.
- Det er veldig viktig å se på hvordan vi skal nå ut i verden, sier han.
- Det vi mangler er kompetanse og kapital, ifølge Arthur.
Han og kollegene i Tromsø-baserte Playfish skjøt gullfuglen da konkurrenten Electronic Arts (EA), et av verdens ledende dataspillselskaper, kjøpte spillselskapet deres, Playfish, i 2009.
Prislappen var heftige 2,4 milliarder kroner, og Arthurs aksjer var verdt 56 millioner kroner bare to år etter oppstarten.
Suksess med «Pet Society»
Veien til suksess hadde gått gjennom spill laget for Facebook, som «Bowling Buddies», «Pet Society», «Geo Challenge», «Minigolf Party», «Restaurant City» og «Crazy Planets».
Etter oppkjøpet ble Kim Daniel Arthur leder for EAs Tromsø-avdeling, og etterhvert for utviklere i andre deler av verden.
Men i 2012 kom nedturen. Da besluttet EA å legge ned sin avdeling i Tromsø og 21 ansatte ble, ifølge Nordlys, uten jobb.
Nå er Arthur imidlertid i full sving med å utvikle nye dataspill for barn uten verbalt språk i det relativt nyetablerte utviklingsselskapet Superplus i Tromsø
Skal øke eksporten
Et av målene for Næringspolitisk råd for kulturell og kreativ næring er å øke sysselsettingen og verdiskapingen i kulturlivet og de kreative næringene.
Kulturminister Thorhild Widvey viste til at når verdiekjedene i kulturbransjene styrkes, vil dette i neste omgang kunne bidra til å styrke også kunstnernes økonomi.
Et annet sentralt mål er å få bedre balanse mellom import og eksport av kulturprodukter i Norge.
Her viste både statsrådene og Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth til en FN-rapport fra 2010 som viser at Norge importerer importerer kulturprodukter for åtte ganger mer enn vi eksporterer tilsvarende produkter.
- Eksport utgjør en altfor liten del av den samlede omsetningen for norske kulturnæringer, slår Anita Krohn Traaseth fast.
Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter
Les også:
NRKs Nina Owing fjernes fra info-videoen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.