– Frem til første oktober fortellers sjåførene at de ble vinket videre, men så skjedde det noe en gang rundt første oktober. Derfra har de blitt stoppet og anmeldt, sier advokat Jens-Henrik Lien i advokatfirmaet Mageli.
Han representerer Uber-sjåføren som i desember ble frikjent i Oslo tingrett. Saken er anket og dommen berører kun ett av to punkter som omhandler pirattaxivirksomhet i Norge (se faktaboks).
Derfor behandler politiet Uber fortsatt som pirattaxi, og avskiltet minst seks biler den påfølgende helgen etter frifinnelsen.
– Det var nok da de avskiltet flest på kort tid. Det var et rush da. Om det skyldes avgjørelsen eller tilfeldigheter vet jeg ikke, sier Lien.
Mener politiet vingler
– Hva tenker du om at politiet fortsetter å avskilte etter frikjennelsen?
– Politiet mener at dette fortsatt er ulovlig, men det kunne vært naturlig at politiet valgte å avvente en rettslig avklaring før de fortsatte å avskilte. I denne perioden med uklarhet er det sjåførene det går utover.
Og selv om politiet sier de står fast på at Uber er ulovlig, mener advokaten at politiet likevel har en for lite konsekvent tilnærming. Han viser blant annet til at politiet har levert tilbake skiltene til den frikjent sjåføren samtidig som de har valgt å anke.
– Jeg synes det er underlig at de gir tilbake skiltene når de velger å anke. Mener de at han har gjort noe ulovlig eller ikke? Det har vært manglende konsistens her, sier han.
Og det er ikke bare i saken fra desember Lien mener politiet har vinglet, advokaten representerer nemlig samtlige av de 24 avskiltede Uber-sjåførene man vet om.
– De tok bilskiltene til en god del, men ikke alle. Noen har fått beholde skiltene, men blitt anmeldt. Noen ble fratatt førerkort også, men fikk det tilbake igjen. En sak har blitt henlagt uten videre, sier Lien.
Vil ikke si om han jobber for Uber
Til tross for at han representerer samtlige 24 sjåfører, vil ikke Lien svare på om det er Uber som betaler advokatregningen til sjåførene.
– Det kan jeg ikke si noe om. Men jeg representere disse sjåførene (de 24 Uber-sjåførene Uber har meldt om journ.anm.). Jeg vet ikke om det finnes flere.
Les også: Finansministeren vurderer hurtigutvalg om Uber og Airbnb
Les også: Slik svarer Uber-sjefen om avskilting
– Begynte å jakte mer spesifikt på Uber
Fra samtalene med sjåførene sier advokat Lien at han sitter igjen med et inntrykk av at politiet på et tidspunkt «begynte å jakte mer spesifikt på Uber».
– De første som ble stanset, ble typisk stanset i promillekontroller hvor de uansett stopper biler. Etterhvert virker det som om de har vært mer spesifikt ute etter dem når man ser på bakgrunnen for hvorfor de er stoppet i anmeldelsene, sier Lien.
Og fortsetter:
– Det ser ut til å ha vært tilfeldig i begynnelsen og mindre tilfeldig etterhvert. Det tyder på at man er mer konkret ute etter Uber-sjåfører enn tidligere.
Sjåføren som ble frikjent i desember ønsker ikke å stå frem med navn, men Kim Haagensen (31), som også er blant de avskiltede sjåførene, støtter opp under Liens påstand.
– Det er et politioperativt spørsmål og ikke noe jeg har noe innflytelse på eller kan svare på. Det går på hva patruljene ute velger å fokusere på. Generelt kan jeg si at vi anser Uber som pirattaxivirksomhet og ser ikke noen grunn til å forskjellsbehandle Uber-sjåfører, sier politiadvokat Mari Vindedal Strand ved Grønland politistasjon.
Les også: Beskriver sjåførflukt etter masseavskilting
Les også: Uber-sjåfører strømmer til ny app
Politiet: Går etter all pirattaxivirksomhet
At politiet har reagert ulikt overfor Uber-sjåfører er ikke tegn på at politiet vingler som Lien hevder, mener Strand.
– Det er ikke unaturlig at man kan ha en generell holdning til at noe er ulovlig samtidig som man gjør en vurdering av hvilken konkret reaksjon dette skal medføre i den enkelte sak, sier hun.
Strand var aktor i saken som gikk mot Uber-sjåføren i Oslo tingrett i desember. At sjåføren har fått skiltene tilbake selv om saken er anket er ikke unaturlig, ifølge Strand.
– Det at skiltene er levert tilbake er en forvaltningsmessig avgjørelse; det er en uavhengig vurdering av utfallet av selve straffesaken. De to avhenger ikke av hverandre. En beslutning om bruksforbud på bilen handler først og fremst om trafikksikkerhet, sier hun.
Tragedie skapte app-idé
Etter en voldtektssak i Trondheim, fikk gründerne i Flare ideen til en sikkerhetsapp som lar deg sende ut et nødsignal som oppgir posisjonen og telefonnummeret ditt til alle i nærheten.
I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.
Se alle deltagerne her.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.